Zoeken
Je winkelwagen is leeg

Veel gestelde vragen

We hebben de veel gestelde vragen opgedeeld in groepen. Kom je er niet uit? Gewoon even bellen 085-77334444.


Aanleverspecificaties

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Hoe moet ik mijn bestanden aanleveren?

    Bij Jakerz zit je niet gebonden aan templates waar je alleen jouw bedrijfsgegevens in mag plaatsen. Je kunt helemaal zelf jouw bestanden maken, die perfect aansluiten bij jouw doelgroep. Wanneer je de bestanden al gereed hebt kun je deze uploaden in stap drie van je winkelwagen. Heb je de bestanden nog niet helemaal gereed, of wil je om een andere reden de bestanden later aan (laten) leveren. Dan kun je kiezen voor 'Ik lever mijn bestanden later aan'. Binnen een half uur sturen we je dan een mailtje met alle informatie om jouw bestanden alsnog aan te leveren. Ook wanneer je vergeten bent bestanden op te sturen, ontvang je van ons een mail. Om altijd een perfect drukresultaat te kunnen garanderen doen wij altijd een GRATIS bestandscontrole. Natuurlijk wil jij een perfect drukresultaat behalen en wil je geen vertraging oplopen wanneer jouw bestanden niet door onze scherpe controle heen komen. Het is daarom handig dat je voordat je de bestanden gaat opmaken eens een kijkje neemt op onze pagina's met werktekeningen en opmaakvoorwaarden. Geen zorgen: als jouw bestanden niet helemaal aan de eisen voldoen nemen we direct contact met je op, zodat we in goed overleg kunnen beslissen wat we met jouw bestelling zullen doen. Houd je e-mail en telefoon dus goed in de gaten nadat je de bestelling hebt geplaatst!
  • Waaruit bestaat bij Jakerz de gratis bestandscontrole?

    Om te zorgen dat jij een perfect drukresultaat ontvangt, doen wij voor jou een gratis bestandscontrole van jouw bestanden. Wanneer jouw bestanden niet helemaal aan onze opmaakvoorwaarden voldoen, zullen we je adviseren om nieuwe bestanden aan te leveren om wel dat perfecte drukresultaat te krijgen wat jij verdient. Uiteraard is dit slechts een advies. Wanneer jij toch wilt dat de aangeleverde bestanden gedrukt worden, kun je ons een mailtje sturen en nemen we jouw bestanden zo snel mogelijk in productie. Houd na het plaatsen van jouw bestelling dus goed je mail in de gaten. Pas wanneer je van ons bevestiging krijgt wanneer de bestanden in productie zijn genomen weet je zeker dat alles aan onze opmaakvoorwaarden opmaakvoorwaarden voldoet. Kort samengevat controleren we jouw bestanden op de volgende punten: Het gebruik van RGB-kleuren, de aanwezigheid van afloop (bleed) en tekstmarge, het formaat van het bestand, de resolutie van onderdelen in jouw bestand. Natuurlijk zullen we het ook melden wanneer we twijfels hebben over andere onderdelen in jouw bestand. Dat valt alleen niet onder de standaard controle. Doe dus altijd zelf een laatste check ;-)
  • Wat is het aanleverformaat?

    Op dit formaat dienen de bestanden te worden aangeleverd. Voor een folder is dat bijvoorbeeld het ongevouwen formaat met een extra afloop en/of snijmarge rondom. Het aan te leveren formaat is te vinden in de detailomschrijving en in de werktekening bij elk product.
  • Wat is de afloop en/of snijmarge?

    Om er zeker van te zijn dat er na het snijden geen delen van uw ontwerp wegvallen, of witte randen ontstaan, moet het aan te leveren bestand aan alle zijden groter zijn dan het gekozen formaat. De afloop is al in het "aan te leveren formaat" opgenomen. Zorg ervoor dat je ontwerp gewoon doorloopt, dus geen wit kader rond het ontwerp plaatsen! Bij de meeste producten zoals folders, flyers, briefpapier, posters is de afloop 2mm rondom. Enveloppen en brochures hebben een afwijkende afloop. Voor de juiste afloop kunt u bij ieder product de werktekening downloaden. Daarnaast dienen alle zijden en vouwlijnen van het uiteindelijke formaat tenminste 5 mm vrij te zijn van teksten en andere belangrijke informatie.
  • Hoe weet ik of de resolutie van mijn digitale bestand hoog genoeg is?

    Professionele design programma’s hebben opties om te zien wat de resolutie van het bestand is. Wanneer het bestand op ware grootte in jouw design programma staat weergegeven vragen wij een resolutie van 300DPI*. Dit is de resolutie die nodig is om een haarscherp beeld te krijgen op jouw product. Bij grote producten zoals posters, spandoeken en roll-up banners wordt er van verder weg naar het product gekeken, dus zal een resolutie van 150DPI ruim voldoende zijn. Ga er echter niet blind vanuit dat de resolutie voldoende is wanneer de instellingen op 300DPI staan. Het kan zo zijn dat je afbeeldingen, logo’s of teksten in jouw ontwerp hebt gebruikt die oorspronkelijk van lagere kwaliteit zijn. Om dat te voorkomen adviseren we je altijd de oorspronkelijke bestanden te gebruiken en nooit afbeeldingen of logo’s van het internet te halen. Ook het gebruik van programma’s als Paint (pro) of Picasa zorgen ervoor dat bestanden worden omgezet naar 72DPI, waardoor je een lelijke waas om jouw logo of tekst zult zien. Je kunt het eenvoudigste zelf controleren of de resolutie aan jouw wensen voldoet door het bestand op 200% van zijn ware grootte in te zoomen. Voor visitekaartjes, pennen en andere producten welke je van dichtbij te zien krijgt kun je 600% aanhouden en voor banners, spandoeken en andere producten vanaf een meter kun je het bestand op 50% van de daadwerkelijke grootte controleren. Zie je geen verschil tussen broer en zus op de familiefoto? Dan zou dat een teken kunnen zijn dat de gebruikte foto niet scherp genoeg is :-) *DPI staat voor Dots Per Inch en geeft aan hoeveel pixels er in een inch (2,54cm) zitten. Wanneer wij een bestand twee keer zo groot maken, zal het aantal DPI halveren.
  • Wat is de resolutie?

    Alle afbeeldingen uitgedrukt in pixels moeten 300 DPI zijn. Bestanden met een resolutie van minder dan 300 DPI verliezen kwaliteit tijdens de druk. Als uw bestanden niet goed zijn aangeleverd Bestanden die niet conform onze aanleverspecificaties zijn aangeleverd worden indien mogelijk door onze DTP-afdeling aangepast. Dit geldt alleen voor kleine aanpassingen zoals omzetting van RGB naar CMYK, vergroten of verkleinen van bestanden of toevoeging van 2mm afsnede rondom. Dit kan mogelijk verschillen opleveren in het eindresultaat wat geen reden voor reclamatie kan zijn.
  • Wat is het verschil tussen CMYK, RGB en PMS?

    PMS (Pantone) wordt gebruikt door professionals. Voordeel: nagenoeg kleurgarantie. Nadeel: erg hoge kosten. Beeldschermkleuren zijn uit RGB opgebouwd. De kleuropbouw bij drukkleuren (CMYK) is anders, dus bij het overzetten kan er kleurverschil ontstaan. CMYK; De drukpers gebruikt deze kleuropbouw. Wanneer je jouw bestanden in CMYK aanlevert is de kans op kleurverschil dus een stuk kleiner dan wanneer het uit RGB kleuren is opgebouwd. Helaas kun je dit niet bij alle programma’s instellen. Maar, geen zorgen! Wanneer we zien dat de kleuren teveel afwijken stellen we je eerst nog even op de hoogte, voordat we tot drukken over gaan.
  • Zijn er druk kleuren die ik beter niet kan gebruiken in mijn ontwerp?

    Hoe hard we ook ons best doen, om jouw kleuren er precies zo uit te laten zien als jij het wilt, er zijn een aantal kleuren waarbij de kans op kleurafwijking een stuk groter is dan bij andere kleuren. Vooral bij oranje en paarsblauwe kleuren is de kans iets groter dat de kleur in het ontwerp niet exact overeen komt met de kleur op jouw drukwerk. Dit zijn kleuren die lastig te mixen zijn door onze drukpers. Daarnaast is er een aantal kleuren die er blauw uitzien op je scherm, maar waar het deel Magenta in de kleuropbouw bijna net zo hoog is als de kleur Cyaan. Bij drukken zal dit er dus altijd iets meer paars uitkomen dan je op je beeldscherm ziet. Kun je het zelf niet controleren, of twijfel je? Stuur je bestanden en jouw specifieke vraag dan even naar mailen. We geven jou graag advies om te zorgen dat jouw drukwerk precies is zoals jij wilt.
  • Kunnen jullie mijn ontwerp of design maken?

    Helaas hebben wij niet de capaciteit om jouw design te maken. Natuurlijk willen we je niet dwingen om via dure templates bij de concurrent veel te dure producten aan te schaffen, waar het halve land al gebruik van maakt. Wanneer we je kunnen helpen door alleen een logo of tekst te plaatsen in jouw ontwerp, dan doen we dit graag voor je. Houd dan echter wel rekening met een iets langere verwerkingstijd. Om verdere vertraging in de levering te voorkomen is het zeer belangrijk dat je bij ons zo exact mogelijk de positie, het font (lettertype) en de tekstgrootte aangeeft van het logo of de tekst. Dit kun je het beste begeleiden met een foto waarop je duidelijk laat zien hoe het er volgens jou uit moet komen te zien. Teken bij een briefpapiertje bijvoorbeeld precies de positie van je logo. Liefst begeleid met het aantal millimeters tot de rand. Is jouw ontwerpklus ingewikkelder, dan kunnen we je helaas niet direct helpen. Maar, we hebben wel een aantal tips voor je om te zorgen dat jij het drukwerk krijgt om jouw promotie een succes te maken: Nederland zit vol met grafische mensen en designers. We zijn een creatief volk, dat is duidelijk. Waarschijnlijk heb je iemand in jouw omgeving die je voor weinig kan helpen met het maken van jouw unieke design. Heb je iets meer tijd, dan kun je zelf eens proberen of je aan de hand van tutorial video's (Youtube staat er vol mee) een mooi design kunt maken Er bestaan veel basisprogramma's waarin je een design kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Office Word, Excel, Powerpoint of Publisher. Zolang je aan onze opmaakvoorwaarden kunt voldoen, zullen wij zorgen voor een perfect drukresultaat. Belangrijk hierbij is dat het bestand de juiste verhoudingen heeft en dat je deze in PDF opslaat. Natuurlijk kun je ook een designer inhuren. Je bent voor de meeste klussen al voor minder dan €50,- klaar en hebt een verbluffend mooi en uniek resultaat.
  • Waarom zijn mijn digitale drukbestanden afgekeurd?

    Het is mogelijk dat je bestanden niet voldoen aan onze opmaak voorwaarden. Je kunt zelf controleren of je bestanden hieraan voldoen. Kijk hier voor de werktekeningen en aanleverspecificaties. Wanneer je twijfelt of je bestanden aan de aanlevereisen voldoen, dan kun je altijd contact opnemen per mail “aanleveren@jakerz.nl” of bellen naar 085 - 77 33 444.
  • Welke software moet ik gebruiken voor het maken van digitale bestanden?

    Er zijn een aantal programma’s waar je een perfect drukresultaat mee bereikt en een aantal programma’s waarmee dat naar ons idee iets minder goed lukt. Kort samengevat zien wij het liefst een PDF bestand gegenereerd vanuit Adobe indesign, of Adobe Illustrator. Kijk op de pagina’s met opmaakvoorwaarden en werktekeningen werktekeningen voor meer informatie over het opmaken van je bestanden.
  • Waarom zien de kleuren van mijn beeldscherm er anders uit dan het gedrukte bestand?

    Meestal valt er geen verschil te zien, maar soms zitten er kleine verschillen in kleur tussen de aangeleverde bestanden en het uiteindelijke product. Doordat je computer een andere kleurenopbouw (RGB) gebruikt dan een drukpers (CMYK), kan het voorkomen dat je bestanden er net anders uit komen te zien. Als je meer informatie wilt over deze kleurverschillen en wat je hieraan moet doen, neem dan een kijkje op ons blog en dit artikel over kleurverschillen RGB, CMYK en PMS. Wil je weten wat voor invloed dat heeft op jouw producten, of wil je meer informatie, dan vertellen we je dit graag. Neem gewoon even contact op per mail “aanleveren@jakerz.nl” of bellen naar 085 - 77 33 444.
  • Wat is CMYK ?

    Kleurensysteem, bedoeld om met zo min mogelijk kleuren 'alle kleuren' te kunnen weergeven. Cyaan, Magenta, Yellow en Zwart zijn drukkleuren. CMYK wordt uitsluitend gebruikt voor drukwerk. In tegenstelling tot RGB, dat uitsluitend voor weergave op een beeldscherm gebruikt wordt.
  • Wat is een Pantone kleur of PMS?

    Pantone kleur, ook wel PMS genoemd, staat voor een professionele kleurenbenadering. Dit zijn vaste kleurcodes die overal op de wereld het zelfde zijn. Door deze kleurcode te gebruiken zijn de kleuren, in bijvoorbeeld een logo, altijd precies het zelfde zonder ook maar enig kleurverschil. Wil jij ook je producten in 1, 2, of 3 pantone kleuren? Dan kan je dit bestellen via de website en als je er vragen over hebt, kun je altijd even mailen naar support@jakerz.nl of bellen 085 - 77 33 444.
  • Waarom kan ik de bovenste 11 mm van een envelop niet bedrukken?

    De 11mm die niet bedrukt kan worden noemen wij 'grijperwit', genoemd naar de grijper van de machine die de enveloppen beetpakt. Als jouw perfecte design in de problemen komt doordat je een gedeelte van de envelop nu niet meer kunt bedrukken, kun je dit bij ons aangeven. We kunnen de machine namelijk zo instellen dat de enveloppen aan de linker-, of rechterkant worden gegrepen. En dat beetje extra moeite doen we natuurlijk graag voor je. Helaas kunnen we de enveloppen niet aan de onderkant beetpakken, maar we hopen natuurlijk dat het helemaal niet nodig is om de standaarden te wijzigen. We zijn er namelijk van overtuigd dat jouw enveloppen er ook prachtig uit kunnen komen te zien wanneer de bovenste 11 mm wit is. Voor onbedrukte gekleurde enveloppen kun je terecht bij onze gekleurde enveloppen in acht formaten en acht verschillende kleuren.
  • Kan ik zien of mijn bestanden goed zijn ontvangen?

    In jouw bestelgeschiedenis kun je per bestelling zien wat de status is van de gehele bestelling. Ook kun je per product zien wat de status is door op het bestelnummer van de bestelling te klikken. Elke status heeft een andere betekenis. Meer hierover vind je op onze pagina over orderregelstatussen.
  • Tot hoe laat mag ik mijn digitale drukbestanden aanleveren?

    De levertijden op de website gelden wanneer de betaling bij ons binnen is én wanneer jouw correcte bestanden vóór 09:30 uur in ons bezit zijn. Vanaf dat moment worden onze machines ingesteld en beginnen we met produceren. Als je later bent dan 09:30 uur, dan schuift de levertijd helaas een dagje op. Je hoeft niet zelf uit te rekenen wanneer jouw producten binnen komen. Onze slimme website weet namelijk hoe laat jij bestelt en toont direct de datum dat het drukwerk bij jou in huis is. Wil je het drukwerk sneller in huis? Tegen een kleine meerprijs is het vaak nog mogelijk om jouw bestelling te versnellen.
  • Wat is een gesloten- of een open-bestand?

    Een gesloten bestand is een bestand waarin geen onverwachte dingen meer kunnen gebeuren, zoals tekstverschuivingen, en die in principe direct verwerkt kunnen worden voor drukwerk. Gesloten bestanden zijn TIFF, JPG en PDF bestanden. De bestanden zien er namelijk hetzelfde uit, ongeacht op welke computer ze geopend worden. We spreken van open bestanden als het bestand eerst nog moet worden geopend in het originele programma om er vervolgens een voor drukwerk geschikt gesloten bestand van te maken. Open bestanden zijn bijvoorbeeld QuarkXpress, InDesign, Microsoft Word en PowerPoint documenten. Als deze bestanden in hun originele programma worden geopend op een andere computer dan waarop het is gemaakt, is er een risico dat er kleine verschuivingen in tekst of afbeelding plaatsvinden. Als je dus een open bestand hebt aangeleverd stuurt Jakerz je eerst nog een proef van het gesloten pdf bestand toe. Jakerz kan de volgende open bestandsformaten verwerken: QuarkXPress (vanaf versie 7.0) Adobe Illustrator (t/m versie CS5) Adobe Photoshop (t/m versie CS5) Adobe InDesign (t/m versie CS5) Voor het omzetten van de bestanden en het sturen van de proef brengt Jakerz kosten in rekening, ook loopt je order daardoor iets vertraging op. Let op! Andere pakketten worden door Jakerz! NIET ondersteund. Dus GEEN CorelDraw, Pagemaker, Microsoft Excel of Microsoft Publisher, etc. Vaak is het wel mogelijk vanuit deze pakketten een drukklare PDF te maken die kan worden verwerkt, maar die kunnen onverwachte resultaten geven die door Jakerz niet te voorzien zijn.
  • Wat wordt er bedoeld met het eindformaat?

    Dit is het formaat van het product ná het snijden en nabewerken. Voor een folder is dit het gevouwen formaat. Bijvoorbeeld: voor een A4 folder, 1-slag gevouwen, is het eindformaat 148 x 210 mm.
  • Kan ik mijn bestanden ook mailen naar Jakerz?

    Ja hoor, je kunt je bestanden ook per mail naar ons toesturen. Bij de laatste stap van je bestelling (stap 7) is daarvoor een link die je kunt aanklikken, zodat direct ook het ordernummer in de onderwerpregel wordt vermeld. Het mailadres waar je je drukgeschikte bestanden naar toe kunt versturen is aanleveren@jakerz.nl. Jakerz kan e-mails met bestanden tot 20 Mb ontvangen. Om te voorkomen dat bestanden tijdens het verzenden via verschillende servers 'beschadigd' raken moet je ze altijd even inpakken tot ZIP of STUF bestand. Gebruik beslist geen ander compressie-formaat.
  • Wat is de maximale bestandsgrootte voor het versturen van digitale drukbestanden?

    Maak je gebruik van bestanden uploaden bij je bestelling: maximaal 100 Mb per bestand. Maak je gebruik van bestanden versturen per email: maximaal 20 Mb per mail. Kun je zelf geen mails van 20 Mb versturen? Dan kun je de bestanden ook versturen via jakers.wetransfer, maximaal 2 Gb. Vermeld bij het versturen van je bestanden altijd het ordernummer!
  • Kan ik ook een usb stick opsturen?

    Natuurlijk is het ook mogelijk om je bestanden gewoon per post aan te leveren. Dat moet dan wel op een CD, want we sturen het niet retour. Verstuur je CD wel op tijd, want als deze niet op tijd binnen is heeft dat gevolgen voor de leverdatum van je drukwerk. Je begrijpt dat Jakerz! niet verantwoordelijk is voor eventuele vertragingen van de postbezorging. Als je de bestanden op een usb-stick hebt kun je ze beter komen brengen. Wij zetten ze dan over op de computer en je kunt je usb-stick direct weer meenemen. Van floppy's, ZIP- en MO-drives kunnen wij geen bestanden afhalen. Het postadres van Jakerz is: Jakerz.nl Zutphenstraat 26 7575 EJ OLDENZAAL
  • Kan ik ook bij Jakerz! op het bedrijf komen met de bestanden?

    Zeker wel, je bent altijd welkom bij Jakerz. Net zo goed als dat je je drukwerk kunt komen halen, kun je ook je bestanden komen brengen. Voor een routebeschrijving kun je terecht op de pagina Contact en route. Het adres voor het afleveren van je bestanden op CD of USB-stick: Jakerz.nl Zutphenstraat 26 7575 EJ OLDENZAAL
  • Wat zijn verwerkbare bestandstypen?

    Je bent als klant zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de bestanden die je aan­le­vert. Lees daarom vóór het druk gereed maken van je document de instructies. Die geven aan waar bestanden aan moeten voldoen om een voorspelbaar drukresultaat te krijgen. Voor het beste resultaat: lever een druk gereed PDF aan! Let op! PDF bestanden die RGB, shading objects, coloured paterns of NChannels bevatten zijn geen drukgeschikte bestanden en geven een onvoorspelbaar resultaat. Bevat een PDF voorgaande zaken dan kan er geen beroep gedaan worden op een overdrukgarantie.
  • Wat houd de checklist in voor het aanleveren van digitale bestanden?

    Als je dan zo ver bent dat je bestanden gaat aanleveren, loop dan voordat je dat doet nog even deze checklist door. 1. Bij het verzamelen zijn alle gebruikte fonts en afbeeldingen meeverzameld. 2. RGB afbeeldingen zijn allemaal omgezet naar CMYK. 3. De gebruikte resolutie is 300 dpi 4. In Illustrator zijn alle lettertypen omgezet naar lettercontouren. 5. Tekst en/of logo's staan minimaal 3 mm van de documentranden af. 6. De afloop van het document is 2 mm, of 3 mm bij brochures. 7. De inktbezetting in het document is nergens groter dan 300%. 8. Steunkleuren zijn allemaal omgezet naar CMYK. 9. Er zijn geen eenduidige kleurbenamingen gebruikt. Let op! Wanneer in aangeleverde bestanden fouten zitten, is dat voor Jakerz NOOIT een reden voor een gratis herdruk.
  • Wat is RGB?

    Kleurensysteem, uitsluitend bedoeld voor weergave op een beeldscherm, opgebouwd uit rood, groen en blauw. Je dient je bestanden dus niet aan te leveren in RGB. Om kleuren voor full-colour drukwerk te kunnen verwerken zijn bestanden nodig die zijn opgemaakt in CMYK. Aangeleverde bestanden in RGB worden automatisch omgezet naar CMYK. Dit kan echter kleurverschillen opleveren.
  • Wat is de veilige marge?

    Veilige marge is een term die we gebruiken om aan te geven dat alles in je ontwerp wat binnen die marge is geplaatst geen risico loopt om door eventuele snij-afwijkingen op de een of andere manier niet goed te worden weergegeven. Bijvoorbeeld: - Bij een afbeelding waarin een gezicht buiten de veilige marge valt, loop je het risico dat een stukje van het gezicht wegvalt. - Bij een tekst waarbij een deel van die tekst buiten de veilige marge valt loop je het risico dat een stukje van de tekst wegvalt, zoals de staart van een j of g aan de onderkant van een pagina. - Bij een vlak dat aan weerszijden iets buiten de marge valt loop je het risico dat de overgebleven ruimte links en rechts ongelijk is. Blijf je binnen de veilige marge, dan is een kleine afwijking in links en rechts veel minder opvallend.
  • Ik wil een brochure maken, moet ik bij de opmaak hiervan nog ergens rekening mee houden?

    Brochures bestaan uit meerdere pagina's. Om er voor te zorgen dat in je drukwerk de juiste pagina op de juiste plaats terecht komt, is het belangrijk dat je de pagina's NOOIT voorziet van een eigen inslagschema. Jakerz maakt gebruikt van specialistische software voor het maken van inslagschema's. Eigen inslagschema's moeten eerst weer in de goede volgorde gezet worden voordat deze verwerkt kunnen worden. Maak de pagina's op zoals het voorbeeld links, maar zorg bij het maken van een PDF dat de optie spreads niet is aangevinkt. Bij wat dikkere brochures is het verstandig een afloop van 3 mm aan te houden, in plaats van de 2 mm die voor ander drukwerk voldoende is. Door de dikte die de brochure krijgt vanwege het aantal pagina's steken de binnenste pagina's van de brochure iets meer uit dan de buitenste. Dat verloop neem toe naarmate de brochure uit meer pagina's bestaat. Een afloop van 3mm voorkomt dat een pagina te weinig afloop heeft en er bij het snijden een wit randje zichtbaar is. Zet daarom ook de tekst en paginanummers zeker 5 mm binnen de rand van het documentformaat.
  • Wat is overdruk?

    Nee, overdruk heeft niets te maken met het over drukken van je drukwerk. Overdruk is een term die wordt gebruikt als een kleur over een andere kleur wordt gedrukt. Je kunt daar zelf leuke grafische effecten mee maken in je ontwerp, maar meestal wordt overdruk toegepast om zwarte letters over het kleurvlak of de afbeelding onder die letters te drukken, Zodat er geen risico is dat randje naast de letters zichtbaar is door ze uit te sparen in het onderliggende beeld. Je kunt in opmaakprogramma's als Adobe Illustrator en Quark XPress aangeven dat een tekstje (of ander object) overdruk moet hebben. Let wel op dat je witte teksten nooit op overdruk zet, dat betekent simpelweg dat de teksten niet zichtbaar zijn in je drukwerk. Je kunt overdruk-instellingen controleren in Adobe InDesign of Acrobat, door de optie 'Overdrukvoorbeeld' te activeren.
  • Als ik eigen kleuren toevoeg aan een document, hoe kan ik die dan het beste noemen?

    Gebruik bij het aanmaken van kleuren bij voorkeur de naam van de inktverdeling (bijvoorbeeld C=0 M=100 Y=100 K=0 in plaats van ROOD of NIEUWE KLEUR). Dan loop je niet het risico dat na het verzamelen van ver­schil­len­de drukorders op één drukvel je order in de kleur ROOD van een andere klant wordt gedrukt met mogelijk andere CMYK waarden.
  • Moet ik mijn document opmaken in RGB of CMYK?

    Als je specifiek opmaakt voor printen, dat is over het algemeen bij kleine oplage of SPOED, dan kun je gewoon opmaken in RGB. Op de printer worden de kleuren dan wel omgezet naar CMYK, maar omdat een print een groter kleurbereik heeft dan drukwerk krijg je dan wat rijkere kleuren. De kleuren zullen vanwege de omzetting altijd wel afwijken van de RGB kleuren, dus wil je zelf maximaal controle houden over de kleuromzetting, maak dan op in CMYK. Voor drukwerk is het altijd beter direct op te maken in CMYK. Let er daarbij op dat ook de afbeeldingen die je in je ontwerp gebruikt CMYK zijn.
  • Kan ik dezelfde kleuren gebruiken voor al mijn drukwerk?

    Dat kan wel, maar houdt er dan rekening mee dat ze niet op al je drukwerk hetzelfde overkomen. Inkt op gesatineerd (glad) papier is voller en kleurrijker dan dezelfde inkt op offset (mat) papier, dan zijn de kleuren wat doffer. Dit kleurverschil ligt niet aan het drukken maar aan de eigenschappen van het papier. Hoewel er altijd een verschil waarneembaar zal zijn kun je wel, door je kleuren zorgvuldig te kiezen en eventueel iets aan te passen, dat verschil beperkt houden. Met de Pantone kleurenwaaiers kun je de kleuren op glad en mat papier goed vergelijken.
  • Wat is het verschil tussen zwart en heel diepzwart?

    Zwart is 100% zwart (K). Diepzwart is een intenser zwart, opgebouwd uit 30% cyaan en 100% zwart. Gebruik in een ontwerp voor printwerk géén diepzwart, dan is 100% zwart weer beter.
  • Wat is inktbezetting?

    Inktbezetting is de hoeveelheid inkt die wordt gebruikt voor het drukken van een bepaalde kleur. Als alle 4 drukkleuren Cyaan, Magenta, Yellow en Black(K) vol worden gebruikt, dan is dat 4 x 100% ofwel 400% inktbezetting. Maar voor een goed drukresultaat is het belangrijk dat het percentage niet boven de 300% komt, en daar kun je in je ontwerp al rekening mee houden. Risico op een te hoge inktbezetting loop je alleen bij hele donkere kleuren, zoals superzwart. Gebruik voor volle diep zwarte kleur dus geen C=100%, M=100%, Y=100%, K=100% (=400%), maar bijvoorbeeld C=30%, M=0%, Y=0%, K=100% (zie ook "Wat is het verschil tussen zwart en diepzwart".
  • Krijg ik een digitale kleurechte proef van wat er gedrukt gaat worden?

    Nee, niet standaard. De bestanden worden gedrukt zoals ze zijn aangeleverd. Maar wanneer er door Jakerz op jouw verzoek wijzigingen in het bestand worden aangebracht, krijg je wél een digitale proef. je order staat dan in de wacht tot je akkoord gegeven hebt op de proef. Je kunt ook zelf vragen om een digitale proef. Aan een digitale proef zijn wel kosten verbonden.
  • Ik wil een drukproef, voordat er gedrukt gaat worden, kan dat?

    Voor het maken van een drukproef zijn dezelfde handelingen nodig als bij het maken van de normale druk. De kosten van een drukproef zijn dan ook hetzelfde als het laagst te bestellen aantal van het drukwerk dat je wilt hebben. Bijvoorbeeld, als je een drukproef van A6 flyers dik wilt hebben, dan is dat de kostprijs van 1.250 A6 flyers dik. Een drukproef loopt in de normale orderstroom mee. Houdt daarom bij het bestellen rekening met een langere doorlooptijd. Houdt er ook rekening mee dat tussen de verschillende drukgangen kleine kleurverschillen kunnen bestaan. Ook is er tegen meerprijs de mogelijkheid vooraf een Printproef toegestuurd te krijgen. Deze geeft een behoorlijke indruk van de kleuren, maar wijkt altijd af van het uiteindelijk gedrukte resultaat. Wel kun je op deze proef zien of bijvoorbeeld een tekstje te klein of op een andere manier minder leesbaar is, en of zich problemen voordoen met transparantie en schaduwen. klik hier voor meer informatie over Printproeven en andere mogelijkheden voor extra bestandscontrole.
  • Wat is de minimale resolutie voor afbeeldingen?

    Om voldoende detail en scherpte in een foto te houden is voor druk- en printwerk een minimale resolutie nodig van 150 'dots per inch' (dpi). Naarmate dat aantal toeneemt, neemt ook de scherpte van de foto toe. Tot 300 dpi, daarboven is het verschil bij normaal drukwerk niet meer waarneembaar. Bovendien worden dan de bestanden die je aanlevert voor je drukwerk onnodig groot. Het beste resultaat krijg je dus met beeldmateriaal op 300 dpi.
  • Hoe klein kan een lettergrootte zijn zodat het in drukwerk nog leesbaar is?

    Als een tekst is gerasterd, omdat het een bepaalde kleur of grijswaarde heeft, dan gaat dat ten koste van de leesbaarheid. Hoe lichter de kleur, hoe erger dat wordt. Ga voor een gerasterde tekst niet kleiner dan een lettergrootte van 6 punten(pt), en zorg er voor dat de letter altijd goed contrast heeft met de achtergrond. Is de tekst zwart, dan kan lettergrootte 5 nog wel. Gebruik je teksten diapositief, dus licht in een donkerder achtergrond, dan komt het de leesbaarheid ten goede als je een iets groter en zeker niet te dun lettertje gebruikt. Maak in elk geval altijd zelf ook een printje om de leesbaarheid van tekst te controleren en laat bij twijfel een proefje maken. En vergis je niet, vaak bekijk je je ontwerp op het beeldscherm groter dan het uiteindelijk wordt, want dat werkt nu eenmaal een stuk prettiger. Maar neem nou een visitekaartje, dat is 'in het echt' maar 8,5 x 5,5 centimeter, dus wat je op je beeldscherm ziet is nooit een garantie voor het drukresultaat.

Bestelprocedure

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Waar en hoe kan ik een offerte aanvragen?

    We zijn er van overtuigd dat ons productaanbod perfect geschikt is voor de meeste situaties. Natuurlijk kan het voorkomen dat je iets zoekt wat nét anders is dan ons aanbod. Soms heeft het zin om bij ons een aanvraag te doen. We maken dan met liefde een scherpe prijs voor je op, zoals je van ons gewend bent. Er zijn echter ook een aantal gevallen waarbij we je van tevoren al kunnen vertellen dat je bij ons helaas niet aan het juiste adres bent. We adviseren je daarom altijd om een product van onze website te kiezen, om onnodig hoge kosten te voorkomen. Erik legt je in zijn artikel 'Kies ik voor een offerte of voor een andere papiersoort?' zo nauwkeurig mogelijk uit wanneer het handig is om een offerte bij ons aan te vragen en wanneer je misschien beter voor een andere keuze kunt gaan. Vervolgens kun je een mail sturen aan offerte@jakerz.nl met daarin zoveel mogelijk gegevens over jouw aanvraag (Product / oplage / papiersoort / formaat /afwerkingen). Zorg ook alvast dat je een account hebt op onze website. Zo kunnen we direct met jouw aanvraag aan de slag en heb je binnen no time jouw scherpe offerte in je mailbox.
  • Kan ik een ander aantal bestellen dan wat er op de website staat?

    Wanneer je hogere aantallen wilt bestellen dan op de website staan weergegeven, maken we graag een speciale prijs voor je op. Je kunt in dat geval een mail sturen naar orders@jakerz.nl met daarin zoveel mogelijk gegevens over jouw aanvraag (Product / oplage / papiersoort / formaat / afwerkingen). Gaat het over oplagen die tussen de oplagen op de website in zitten, dan kun je vanwege de prijs beter kiezen voor de hogere oplage. Dit heeft er mee te maken dat wij veel bestellingen combineren. We draaien dus batches in vaste oplagen om de kosten laag te houden. Als jij bijvoorbeeld 800 flyers wilt ontvangen, zullen wij er dus 1000 produceren en 200 weggooien. Door de extra handling die wij hebben zal de prijs niet alleen vaak hoger liggen dan 1000 stuks, we gooien ook nog eens jouw marketingmateriaal in de prullenbak. Iets wat je misschien goed kunt gebruiken om nóg meer nieuwe klanten te scoren. Als je er zelf niets aan hebt, kun je misschien de plaatselijke voetbalclub blij maken met opvulling voor de oud papiercontainer.
  • Ik heb meerdere ontwerpen/designs, moet ik nu meerdere orderregels in mijn winkelwagen plaatsen?

    Wij kunnen jou zulke lage prijzen bieden doordat we veel bestellingen met elkaar combineren op grote vellen. De opstartkosten worden dus gedeeld door alle bestellingen op het drukvel. Wanneer jij bijvoorbeeld 5.000 flyers wilt bestellen, hoeven we maar voor één plekje opstartkosten te rekenen. Ook worden de opstartkosten voor dat ene plekje gedeeld door 5.000 flyers. Wanneer je twee keer 2.500 flyers wilt bestellen betekent dit dat er in de batch met 2.500 flyers twee plekjes gereserveerd moeten worden. Je betaalt deze hogere opstartkosten dus per design. Ook als het maar één lettertje scheelt, zullen we beide ontwerpen als aparte bestelling zien. Je zult dus inderdaad twee keer 2.500 stuks in je winkelwagen moeten plaatsen. Gaat het over meer dan vijf designs? Dan kun je contact met ons opnemen. We leggen in dat geval graag een speciale prijs voor je neer, om het voor jou betaalbaar te houden. Advies van Remy: gebruik als het niet nodig is niet meer dan één design, of maak eventueel een afwijkende voor- en achterkant. Zo heb je twee flyers in één!
  • Ik heb Jakerz een e-mail gestuurd, heb ik nu ook mijn bestelling gedaan?

    Nee, een e-mail met informatie over je bestelling is nog geen bestelling. Een bestelling is alleen definitief als je het bestelformulier op de website volledig hebt ingevuld. Pas dan staat je bestelling in het ordersysteem en wordt deze in behandeling genomen.
  • Ik wil graag bestellen, maar kan niet ontdekken waar ik mijn bestanden moet up-loaden?

    Het uploaden van bestanden kan in de laatste stap (stap 7) van je bestelling. Eventueel kun je daar ook aangeven dat je de bestanden per mail wilt versturen, er wordt dan automatisch een mailvenster geopend waarbij het ordernummer al in de onderwerpregel is ingevuld.
  • Ik heb een ongewijzigde repeat-order, moet ik dan de bestanden opnieuw aanleveren?

    Ja, je moet bij een herhaalorder je bestanden opnieuw aanleveren. Jakerz bewaart geen aangeleverde bestanden, deze worden na onbepaalde tijd van de server verwijderd. Jakerz bewaart ook geen aangeleverde CD's en deze worden ook niet retour gestuurd. Maak daarom eerst een kopie van je CD voordat je deze naar ons verstuurt. Gooi ook nooit de originele bestanden van je computer in de prullenbak(verwijderen) als je deze misschien nog een keer wilt gebruiken.
  • Kan ik andere formaten bestellen dan die Jakerz op de website heeft staan?

    Ja dat kan uiteraard. Om voor jou het overzicht te behouden tonen we je slechts een beperkt deel van ons assortiment. Wil je liever een ander formaat, vraag dan een offerte aan.
  • Kan ik mijn drukwerk op een andere papiersoort laten drukken dan wat jullie op de website hebben staan?

    Ja, dat is ook mogelijk. Wanneer je jouw drukwerk op een andere papiersoort wilt laten drukken dan op de website wordt aangeboden, dan kun je een offerte aanvragen via de website met de gewenste specificaties of stuur een e-mail naar “offerte@jakerz.nl”. We reageren altijd heel snel (op werkdagen binnen 24 uur), maar wil je nog sneller antwoord? Bel dan tijdens kantooruren naar 085 - 77 33 444.
  • Tot hoe laat mag ik mijn bestanden aanleveren?

    De levertijden op de website gelden wanneer de betaling bij ons binnen is én wanneer je jouw bestanden vóór 10:00 aanlevert. Vanaf dat moment worden onze machines ingesteld en beginnen ze met drukken. Als je later bent dan 10:00, dan schuift de levertijd een dagje op. Je hoeft niet zelf uit te rekenen wanneer jouw producten binnen komen. Onze slimme website weet namelijk hoe laat jij bestelt en toont onderaan bij het vakje “levertijden” de datum dat het drukwerk bij jou in huis is. We proberen ten alle tijden ons aan de beloofde levertijd te houden! Mocht er iets toch iets mis gaan, dan doen we er ook alles aan om dit op te lossen op onze kosten.
  • Moet ik mezelf inloggen om een order te kunnen plaatsen?

    Wanneer je een bestelling wilt plaatsen, heeft Jakerz je gegevens nodig om je drukwerk naar het juiste afleveradres te versturen. We gebruiken deze gegevens alleen voor onze administratie en dit wordt niet gedeeld met derden of andere partijen!
  • Krijg ik een orderbevestiging als ik bestel?

    Ja natuurlijk krijg je bij ons direct een bevestiging van wat je besteld hebt. Kun je deze niet direct vinden, kijk dan voor de zekerheid in je ‘ongewenste mail’ of ‘spam’. In deze e-mail staat je ordernummer, ook wel bestelnummer genoemd, die je nodig hebt als je een vraag hebt over je bestelling. Aan de hand van dit nummer kunnen onze medewerkers direct meekijken in het systeem en het juiste antwoord geven op je vraag.
  • Kan ik mijn afleveradres later nog wijzigen?

    In sommige gevallen is het nog mogelijk om je afleveradres door ons te laten wijzigen. Zorg er in dat geval voor dat jouw nieuwe afleveradres al toegevoegd is in jouw adressen. Wanneer één, of meerdere orderregels binnen jouw bestelling één van de volgende statussen hebben, dan is het helaas niet meer mogelijk om het adres van jouw bestelling te wijzigen: Je order is geproduceerd, je order is verzonden, je order is afgeleverd of je order is geannuleerd. Wanneer één of meerdere orderregels de status 'Je order is in productie' hebben, kun je contact met ons opnemen. In sommige gevallen is het namelijk nog mogelijk om jouw verzendadres te wijzigen. In alle andere gevallen is het geen probleem om het verzendadres nog om te zetten. Bel ons direct. We veranderen het graag voor je. Voor meer informatie over de orderregelstatussen kun je hier terecht.
  • Kan ik een proef voorbeeld van een product krijgen?

    Helaas is het té kostbaar om een afwijkende bestelling voor slechts één exemplaar te maken (de kosten voor een flyer liggen rond de €15,-). Daarnaast heeft het weinig zin om slechts één exemplaar te drukken ter vergelijking. Omdat jouw proefexemplaar met een andere bestelling kan verschillen vanwege vele verschillende factoren. Bij full-colour combinatiedruk blijft er namelijk altijd een klein verschil bestaan tussen meerdere versies. Om je een indicatie te geven van hoe het drukwerk er uit komt te zien (snijlijnen, vouwlijnen etc) kun je bij ons een gratis digitale drukproef opvragen, voordat we over gaan tot produceren. Stuur in dat geval even een mailtje naar bestanden@Drukzo.nl met jouw vraag. Vergeet je bestelnummer niet te vermelden, zodat we direct weten waar het over gaat. Wanneer je nog niet helemaal zeker weet welke papiersoort je moet kiezen, kun je een mailtje sturen naar support@jakerz.nl. Geef even aan welke papiersoorten je zou willen ontvangen ter vergelijking. Dan stopt Robin ze voor jou in een envelop en stuurt ze zo snel mogelijk naar je op. Zo weet je zeker dat je de papiersoort bestelt die het beste bij jouw marketingcampagne past.
  • Hoe kan ik meer informatie krijgen over de verschillende papiersoorten?

    Vind je het lastig om te kiezen tussen de verschillende papiersoorten, dan ben je niet de enige. Daarom hebben we voor jou alle papiersoorten op een rijtje gezet. Zo kun je eenvoudig zelf kiezen welke papiersoort het beste bij jouw evenement, of marketingactie past. Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Leg dan duidelijk aan één van onze ordermanagers uit waar je het voor wilt gebruiken en vraag om zijn of haar mening.
  • Welke producten kan ik bestellen bij Jakerz.nl?

    Om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken biedt Jakerz zoveel mogelijk producten aan. Zo vind jij altijd een product wat precies aansluit bij jouw marketingcampagne, actie, of evenement. Je vindt alle producten hier. Hier kun je met de razendsnelle filter super snel jouw product(en) vinden. Zie je het product wat jij nodig hebt er toch niet tussen staan? Dan kun je contact met ons opnemen, of het offerteformulier op onze website invullen.
  • Welke papiersoort moet ik kiezen?

    Met ruim 25 jaar ervaring in de drukwerkwereld weten we dat een aantal papiersoorten uitstekend zijn voor alle situaties. We kopen dus scherp in en kunnen enorm efficiënt meerdere bestellingen combineren om jou zo de laagste prijzen te kunnen bieden. Geen keuzestress én de laagste prijzen; wat wil je nog meer? Over onze meest gebruikte papiersoorten vind je hier uitleg. Zo kun je zelf kiezen wat de geschikte flyer voor jouw marketingactie is. Wel zo makkelijk! Een tip van Jan: Als je professioneel over wilt komen is het niet alleen belangrijk dat je een stevige papiersoort kiest. Ook je design speelt veel mee in de uitstraling van jouw flyer.
  • Waarom kan een brochure alleen per vier pagina's worden gedrukt en afgewerkt?

    De brochures die we op onze website aanbieden zijn 'geniet gebrocheerd' zoals dit met technische termen heet. Dat betekent dat de pagina's aan elkaar worden gehouden door middel van nietjes. Om te zorgen dat er geen bladzijden uitvallen, gebruiken we een formaat wat twee keer zo groot is als het uiteindelijke formaat van de brochure. Kies je bijvoorbeeld een A4 brochure met 8 pagina's, dan drukken wij twee A3 vellen (twee keer zo groot als A4) en vouwen deze dubbel. Wanneer je de pagina's gaat nummeren zal je zien dat je kunt nummeren van één tot en met acht. Elk A3 vel bestaat zo uit acht pagina's. Heb je niet genoeg paginavulling voor een viertal pagina's? Dan zijn daar natuurlijk altijd oplossingen voor te verzinnen: Zoek een sponsor die zijn advertentie tegen betaling in jouw brochure wil zetten, gebruik een extra inleidende pagina, laat één of meerdere pagina's wit, wees lekker creatief en maak nog een extra pagina in de stijl van jouw brochure.
  • Wat is er zo speciaal aan blue back posters?

    De naam zegt het natuurlijk al; de achterkant van de poster is blauw. De kleur blauw die gebruikt wordt op de bluebackposter is het beste om het volledige lichtpalet tegen te houden. Zo wordt doorschijnen met licht achter de posters verminderd, maar nog belangrijker; Wanneer de bluebackposters over een andere poster heen wordt geplakt zul je de poster erachter niet meer zien. Zo springt alleen jouw campagne in het oog. Maar dat is niet alles; de posters zijn speciaal gemaakt voor buitengebruik en hebben een veel betere (lijm)hechting dan normale posters door de grove structuur van de achterkant. Dit maakt de posters ideaal voor het beplakken van driehoeksborden, two-signs en billboards. Jouw politieke campagne kan niet beginnen voor je deze posters in huis hebt!
  • Wat is het verschil tussen de verschillende soorten roll-up banners?

    Het materiaal van de roll-up banners is altijd 510 grams brandwerend bisonyl. Het verschil zit hem echter in de casettes. In het selectieproces van de roll-up banners zie je direct dat het uiterlijk van de luxere variant een stuk aantrekkelijker is om ergens neer te zetten. Daarnaast valt ook op dat de budgetvariant twee voetjes heeft, de meest gekozen variant één en de luxe variant geen extra voetjes. Dit heeft te maken met het gewicht en de stevigheid van de banners. De budgetvariant is iets lichter en heeft daarom meer support nodig. Maar, geen zorgen; bij alle drie de banners ontvang je dezelfde mooie draagtas, helemaal GRATIS!
  • g/m2 ?

    Gram per vierkante meter. Dit duid op het gewicht en de dikte van het papier. Voorbeeld: briefpapier is meestal tussen de 80-120 g/m2 en visitekaarten zijn rond de 300 g/m2. Hoe hoger het getal, hoe dikker het papier.
  • Levertijd?

    De levertijd is de tijd, in werkdagen, vanaf ontvangst van uw betaling tot aan de aflevering van uw bestelling.

Betaalmogelijkheden

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Wordt het btw bedrag apart vermeld op de factuur?

    Ja, dat wordt inderdaad apart vermeld op je factuur. Op je factuur komt te staan: het totaalbedrag exclusief btw, het totaalbedrag inclusief btw en het totale btw bedrag. Voor de meeste bedrijven is dit van belang om dit terug te vorderen en hier proberen het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken!
  • Waar kan ik mijn factuur vinden?

    Zodra we al jouw producten verzonden hebben versturen we de factuur automatisch via de e-mail. Kun je niet tot die tijd wachten, dan kun je in jouw bestelgeschiedenis de factuur van de betreffende bestelling downloaden. Dit geldt alleen wanneer de factuur al gegenereerd is. De factuur wordt gegenereerd wanneer jij de betaling direct op de website voldoet, of nadat alle producten door ons verzonden zijn. We genereren de factuur bij betalingen op rekening pas na verzending, zodat jouw betalingstermijn pas na de laatste levering in gaat. Dan heb je rustig de tijd om alle centen bij elkaar te schrapen en weet je zeker dat je alleen betaalt wanneer je 100% tevreden bent!
  • De betaling is niet gelukt, wat moet ik nu doen?

    Het kan zo zijn dat je iets te laat hebt gereageerd tijdens het betaalproces. Je zult dan binnen een aantal minuten een e-mail in je mailbox ontvangen met daarin een betaal link om de betaling alsnog te voldoen. Houd je e-mail goed in de gaten, om er zeker van te zijn dat je niet per ongeluk twee keer een bestelling plaatst. Wanneer dat het geval is kun je ons vragen om er één te annuleren. We helpen je graag.
  • Kan ik ook op rekening betalen?

    Wij vinden dat zakendoen bestaat uit wederzijds vertrouwen. Je kunt bij ons daarom zelfs als nieuwe klant kiezen om op rekening te betalen. Dit geldt voor bestellingen tot €250,- en we vragen hier €8,- extra verwerkingskosten voor. De termijn voor betalen op rekening is 8 dagen nadat jouw laatste product is verzonden. Heb je al vaker bij ons besteld en wil je de limiet verhogen? We gaan graag met je rond de tafel zitten om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. We maken het je namelijk graag een stukje makkelijker.
  • Waarom staat "op rekening betalen" niet bij de verschillende betaalmethodes?

    Je wilt graag op rekening betalen, maar de optie staat er niet bij. Dit kan meerdere oorzaken hebben: Je hebt nog openstaande posten waarvan de betaaltermijn is verstreken, of de waarde van jouw bestelling ligt boven jouw limiet (standaard ingesteld op €250,-) Wil je toch op rekening betalen? Neem dan even contact met ons op. We gaan er vast en zeker samen uitkomen!Uitleg
  • Op welke verschillende manieren kan ik betalen?

    We proberen het zo gemakkelijk mogelijk voor je te maken door zoveel mogelijk verschillende betaalmethoden aan te bieden. De makkelijkste manier is om de betaling via iDeal te voldoen. De betaling komt direct bij ons binnen, dus we starten direct met het controleren van jouw bestanden. Als die helemaal in orde zijn, nemen we jouw bestelling direct in productie. Zonder extra kosten en direct geregeld! De andere gratis optie is vooruit betalen. Het nadeel is echter dat we pas met de bestelling kunnen beginnen wanneer de betaling bij ons binnen is. Je kunt dit voorkomen door ons een betaal bewijs te sturen zodra je de betaling hebt voldaan. Ook is het in de meeste gevallen mogelijk om op rekening te betalen, zie kopje 'kan ik op rekening betalen?'. In dit geval starten we ook direct met het controleren van jouw bestanden. Wanneer je toch een andere betaalmethode wilt kiezen is dat ook mogelijk. We raden dat echter niet aan, omdat er voor zowel jou als voor ons extra kosten aan zijn verbonden. De minimale kosten voor Paypall, American Express, Visa, Mastercard & automatische incasso zijn €2,95. Wanneer het orderbedrag oploopt zullen de kosten hiervan helaas ook oplopen.
  • Zijn de prijzen op jakerz.nl inclusief of exclusief btw?

    Aangezien wij voornamelijk zaken doen met bedrijven, zijn alle prijzen op onze website zonder btw. In je winkelwagen wordt de btw daar bij opgeteld. Bestel je dus niet namens een bedrijf, dan zul je even in je winkelwagen moeten kijken wat de prijs inclusief btw voor jou wordt. Uiteraard kun je natuurlijk ook zelf met een rekenmachine aan de slag!
  • Wat is Ideal?

    Met iDEAL kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk je online aankopen afrekenen. je rekent af je eigen vertrouwde internet-betaalomgeving, op basis van de specifieke beveiligingsmethodes van je eigen bank. Als internet bankierder kun je direct gebruik maken van iDEAL, zonder je daarvoor eerst aan te melden. Je kunt iDEAL gebruiken als je internetbankiert bij ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS Bank of Fortis.
  • Hoe werkt Ideal?

    Je plaatst een bestelling bij Jakerz. Bij het afrekenen van de bestelling kun je aangeven dat je met iDEAL wilt betalen. Klik dan op de iDEAL-betaalknop en selecteer je bank. Vervolgens word je doorgeleid naar uw eigen bank waar de betaalopdracht voor je klaar staat. Je bank vraagt je een aantal gegevens in te vullen en zelf autoriseer je vervolgens de betaling. Het bedrag wordt direct van je bankrekening afgeschreven en Jakerz wordt geïnformeerd dat de bestelling is betaald. Je keert na je iDEAL betaling automatisch weer terug naar de website van jakerz.nl.
  • Is mijn browser ook geschikt voor Ideal betalingen?

    De gouden regel hiervoor: kun je met je browser bij je eigen bank internetbankieren, dan kun je ook betalingen doen met iDEAL. Het is dus wel raadzaam bij het plaatsen van je bestelling dezelfde browser te gebruiken als die waarmee je normaal gesproken je bankzaken via internet doet.
  • Kan ik de btw op de factuur ook terugvragen?

    Ben je zelf btw-plichtig, dan kun je de btw op je order ook terugvragen. Als particulier zijnde kun je geen btw terugvragen.
  • Kan ik de btw ook in het buitenland terugvragen?

    De belastingdiensten in Europa hebben gezamenlijke regels omtrent in welk land belasting afgedragen moet worden. Bestel je vanuit Nederland en is het factuuradres in Nederland, dan moet je btw afdragen aan de Nederlandse Belastingdienst. Ook de betaalde btw wordt dan met de Nederlandse Belastingdienst verrekend. Bestel je bijvoorbeeld vanuit België en is ook je factuuradres in België, dan kunt je als je btw-plichtig bent ook btw/V.A.T. aan de Belgische belastingdienst terugvragen. Voorwaarde hiervoor is dat je btw nummer bij Jakerz! bekend is. Je kunt een mail sturen naar jakerz, met daarin vermeld je klantnummer, je N.A.W gegevens en natuurlijk je btw nummer. Vervolgens moet jakerz.nl van de Nederlandse Belastingdienst controleren of het opgegeven btw nummer correct is en toebehoort aan het bedrijf dat vermeld staat als factuuradres. Als dat het geval is, dan wordt in ons financiele pakket vermeld dat je in bijvoorbeeld België btw afdraagt.
  • Kan ik als particulier, voor mijn stichting of vereniging ook drukwerk bestellen zonder btw?

    Nee, een rekening zonder btw is niet mogelijk. Wel zijn er een paar producten die geleverd kunnen worden tegen het lage btw tarief van 6%. Die producten moeten dan wel aan een aantal, door de belastingdienst gestelde voorwaarden voldoen.

Klachten en reclamatie

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Ik heb een klacht, wat moet ik nu doen?

    We doen ontzettend ons best om alles helemaal naar jouw wens te produceren en te leveren. Helaas gaat dat ook weleens mis. Heb jij een klacht over onze website, service, producten, of misschien heel iets anders? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten, zodat we samen met jou zo snel mogelijk tot een passende oplossing kunnen komen. Wij zijn pas tevreden als jij tevreden bent! En zie je een spelfoutje op de website of Is er iets anders wat jij denkt dat wij beter kunnen doen? Dan zouden we het super leuk vinden als je ons hiervan op de hoogte stelt. Samen staan we sterk! Alvast bedankt.
  • Ik heb een order eerder laten drukken, maar nu heeft mijn drukwerk een klein beetje een andere kleurtint?

    Dat kan gebeuren en heeft te maken met onze manier van produceren. Jakerz kan drukwerk zo goedkoop aanbieden door meerdere opdrachten op 1 drukvel te combineren. Het inktgebruik van het omliggende drukwerk heeft, zij het zeer beperkte, invloed op het inktaanbod van jouw drukwerk. Normaal is dat niet te zien, maar sommige kleuren zijn gevoelig voor hele kleine verschillen in de inkttoevoer. Als je het oude en het nieuwe drukwerk naast elkaar legt kan het daarom in sommige gevallen voorkomen dat er een klein tint verschil te zien is. Ondanks het feit dat de densiteit constant automatisch op een gestandaardiseerde kleurstrook wordt gemeten, is dit niet te voorkomen.
  • Wat te doen als er iets mis gaat met mijn order?

    Ondanks onze hoge kwaliteitseisen zijn fouten helaas nooit geheel uit te sluiten. Mocht het voorkomen dat een bestelling niet naar uw tevredenheid is uitgevoerd dan kunt u het reclamatieformulier invullen en mailen naar support@jakerz.nl samen met enkele duidelijke digitale foto's. U kunt het formulier in Adobe Reader invullen en verzenden. Zodra wij het formulier met de voorbeelden ontvangen hebben nemen wij direct contact met u op om samen tot een gepaste oplossing te komen. Indien de foto's het probleem niet goed verduidelijken dan kunnen wij u vragen 20 exemplaren per post te sturen. Download het reclamatieformulier.
  • Ik heb mijn visitekaartje aflopend met een volvlak ontworpen, waarom is het zo rafelig?

    Als dit voorkomt, is dat meestal bij visitekaartjes die worden gedrukt op 300 gram natuurkarton. In combinatie met het drukken van huisstijlen (briefpapier, enveloppen en visitekaartjes) geeft dit papier wat kleur betreft het meest gelijkende resultaat. Bij de productie van natuurkarton wordt het papier echter minder verlijmd en minder samengeperst dan bijvoorbeeld gesatineerd MC papier, waar veel van ons andere drukwerk op gedrukt wordt. Bij het snijden van de visitekaartjes kunnen daardoor in het natuurkarton, op de snede aan de oppervlakte, kleine vezeltjes losgetrokken worden. Normaal is dit voor het oog niet zichtbaar. Als je echter een visitekaartje ontwerpt met een aflopend volvlak (bijvoorbeeld in zwart), dan is dat soms wél te zien en het visitekaartje lijkt dan een beetje rafelig. Een aan de oppervlakte losgetrokken vezeltje maakt dat het wit onder dat bedrukte vezeltje zichtbaar wordt. Wilt je rafelige visitekaartjes voorkomen, houdt er dan al in uw ontwerp al rekening mee. Je kunt er ook voor kiezen je visitekaartje op 400 gram gesatineerd MC te drukken. Dit papier heeft veel minder last van het 'rafeleffect'. Ook kun je het visitekaartje tweezijdig mat lamineren of tweezijdig voorzien van UV-lak, dan is dit effect ook niet te zien.
  • Jakerz controleert toch de bestanden die ik aanlever, maar er staat toch een fout in het drukwerk?

    De medewerkers van Jakerz controleren de bestanden die binnenkomen of ze technisch kunnen worden verwerkt tot drukwerk. Als zich problemen voordoen, wordt daarover contact met je opgenomen. Je kunt dan de fout verbeteren en je document(en) opnieuw aanleveren. De meeste technische problemen worden zo voorkomen. Deze controle is een service van Jakerz! voor haar klanten, maar je blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van correcte, druk klare bestanden. Je kunt aan deze service dus geen rechten ontlenen. In het geval dat Jakerz! een fout heeft gemaakt bij het verwerken of drukken van uw bestanden, dan wordt je order uiteraard gratis overgedrukt.
  • Je drukwerk wordt meegenomen in de eerstvolgende drukwerk ronde en wordt dan opnieuw bij je aangeboden. Dit kan niet eerder omdat al het drukwerk in 'batches' gedrukt wordt. Dat wil zeggen alle flyers achter elkaar, alle posters achter elkaar, enzovoort. In overleg kunnen we altijd proberen het nieuwe drukwerk toch sneller in huis te hebben.
  • Waarom moet in mijn ontwerp rekening houden met snij afwijkingen?

    Het schoon snijden van drukwerk is geen exacte wetenschap, tijdens het snijden van papier worden grote krachten op dat papier uitgeoefend. Hoewel het papier bij het snijvlak door een persbalk stabiel wordt gehouden, zitten er toch minieme verschillen in de stapel die gesneden is. In je ontwerp kun je rekening houden met deze verschillen zodat ze voor het oog niet zichtbaar zijn.
  • Waarom zijn de kleuren op mijn beeldscherm anders dan op mijn drukwerk?

    De voornaamste reden daarvoor is het feit dat een beeldscherm kleuren laat zien die zijn samengesteld uit 3 doorzichkleuren (RGB), en drukwerk laat kleuren zien die zijn opgebouwd uit 4 opzichtkleuren. Doorzicht wil zeggen dat kleuren worden weergegeven door licht van achter, het schijnt er dus door. Daarom kun je op je beeldscherm van die felle lichtkleuren gebruiken. Opzicht wil zeggen dat de kleuren worden weergegeven doordat het licht op de ondergrond van de doorschijnende inkt wordt weerkaatst. Die ondergrond, het papier dus, bepaalt hoe jij de kleur ziet. Daarom ook zijn kleuren op glanzend papier sprekender dan op mat papier, dat het licht minder weerkaatst. Op de instelling van je beeldscherm heeft Jakerz geen invloed, die is bij iedereen anders. Daarom wordt er gedrukt volgens een grafische standaard. Dan weet je zeker dat de kleurweergave op je drukwerk constant is, ongeacht hoe het er op verschillende beeldschermen uitziet. De overdrukgarantie van Jakerz geldt alleen als de kleurwaarden in je aangeleverde bestand niet overeenkomen met de gestandaardiseerde kleurwaarden van het drukwerk.
  • Waarom zijn de kleuren anders op mijn poster dan op mijn briefpapier?

    Drukinkt gedraagt zich op verschillende papiersoorten anders. Zo zal de inkt op gesatineerd (glad) papier voller en kleurrijker zijn dan als het op offset (mat) papier gedrukt wordt. In het laatste geval zijn de kleuren doffer. Dit kleurverschil ligt niet aan het drukken maar aan de eigenschappen van het papier. Heb je een handige pantone waaier, dan kun je zelf zien wat deze kleurverschillen zijn op de diverse papiersoorten.
  • Levering te laat?

    Dat is heel vervelend! Over het algemeen belt één van de Jakerz medewerkers je om dit van te voren door te geven, maar zou het ook voor kunnen komen dat dit ook hier op kantoor niet bekend is. In dit geval kunt het beste even bellen of mailen naar support@jakerz.nl of bellen naar nummer: 085 - 77 33 444. De medewerkers zullen dit per direct uitzoeken en precies vertellen wat er aan de hand is. Uiteraard wordt er alles aan gedaan om je bestelling zo snel mogelijk bij je afleveradres te leveren of zoeken zij naar de beste oplossing.

Klantenservice

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Waar en hoe kan ik een offerte aanvragen?

    We zijn er van overtuigd dat ons productaanbod perfect geschikt is voor de meeste situaties. Natuurlijk kan het voorkomen dat je iets zoekt wat nét anders is dan ons aanbod. Soms heeft het zin om bij ons een aanvraag te doen. We maken dan met liefde een scherpe prijs voor je op, zoals je van ons gewend bent. Er zijn echter ook een aantal gevallen waarbij we je van tevoren al kunnen vertellen dat je bij ons helaas niet aan het juiste adres bent. We adviseren je daarom altijd om een product van onze website te kiezen, om onnodig hoge kosten te voorkomen. Erik legt je in zijn artikel 'Kies ik voor een offerte of voor een andere papiersoort?' zo nauwkeurig mogelijk uit wanneer het handig is om een offerte bij ons aan te vragen en wanneer je misschien beter voor een andere keuze kunt gaan. Vervolgens kun je een mail sturen aan offerte@jakerz.nl met daarin zoveel mogelijk gegevens over jouw aanvraag (Product / oplage / papiersoort / formaat /afwerkingen). Zorg ook alvast dat je een account hebt op onze website. Zo kunnen we direct met jouw aanvraag aan de slag en heb je binnen no time jouw scherpe offerte in je mailbox.
  • Kan ik een ander aantal bestellen dan wat er op de website staat?

    Wanneer je hogere aantallen wilt bestellen dan op de website staan weergegeven, maken we graag een speciale prijs voor je op. Je kunt in dat geval een mail sturen naar orders@jakerz.nl met daarin zoveel mogelijk gegevens over jouw aanvraag (Product / oplage / papiersoort / formaat / afwerkingen). Gaat het over oplagen die tussen de oplagen op de website in zitten, dan kun je vanwege de prijs beter kiezen voor de hogere oplage. Dit heeft er mee te maken dat wij veel bestellingen combineren. We draaien dus batches in vaste oplagen om de kosten laag te houden. Als jij bijvoorbeeld 800 flyers wilt ontvangen, zullen wij er dus 1000 produceren en 200 weggooien. Door de extra handling die wij hebben zal de prijs niet alleen vaak hoger liggen dan 1000 stuks, we gooien ook nog eens jouw marketingmateriaal in de prullenbak. Iets wat je misschien goed kunt gebruiken om nóg meer nieuwe klanten te scoren. Als je er zelf niets aan hebt, kun je misschien de plaatselijke voetbalclub blij maken met opvulling voor de oud papiercontainer.
  • Ik heb meerdere ontwerpen/designs, moet ik nu meerdere orderregels in mijn winkelwagen plaatsen?

    Wij kunnen jou zulke lage prijzen bieden doordat we veel bestellingen met elkaar combineren op grote vellen. De opstartkosten worden dus gedeeld door alle bestellingen op het drukvel. Wanneer jij bijvoorbeeld 5.000 flyers wilt bestellen, hoeven we maar voor één plekje opstartkosten te rekenen. Ook worden de opstartkosten voor dat ene plekje gedeeld door 5.000 flyers. Wanneer je twee keer 2.500 flyers wilt bestellen betekent dit dat er in de batch met 2.500 flyers twee plekjes gereserveerd moeten worden. Je betaalt deze hogere opstartkosten dus per design. Ook als het maar één lettertje scheelt, zullen we beide ontwerpen als aparte bestelling zien. Je zult dus inderdaad twee keer 2.500 stuks in je winkelwagen moeten plaatsen. Gaat het over meer dan vijf designs? Dan kun je contact met ons opnemen. We leggen in dat geval graag een speciale prijs voor je neer, om het voor jou betaalbaar te houden. Advies van Remy: gebruik als het niet nodig is niet meer dan één design, of maak eventueel een afwijkende voor- en achterkant. Zo heb je twee flyers in één!
  • Ik heb Jakerz een e-mail gestuurd, heb ik nu ook mijn bestelling gedaan?

    Nee, een e-mail met informatie over je bestelling is nog geen bestelling. Een bestelling is alleen definitief als je het bestelformulier op de website volledig hebt ingevuld. Pas dan staat je bestelling in het ordersysteem en wordt deze in behandeling genomen.
  • Ik wil graag bestellen, maar kan niet ontdekken waar ik mijn bestanden moet up-loaden?

    Het uploaden van bestanden kan in de laatste stap (stap 7) van je bestelling. Eventueel kun je daar ook aangeven dat je de bestanden per mail wilt versturen, er wordt dan automatisch een mailvenster geopend waarbij het ordernummer al in de onderwerpregel is ingevuld.
  • Ik heb een ongewijzigde repeat-order, moet ik dan de bestanden opnieuw aanleveren?

    Ja, je moet bij een herhaalorder je bestanden opnieuw aanleveren. Jakerz bewaart geen aangeleverde bestanden, deze worden na onbepaalde tijd van de server verwijderd. Jakerz bewaart ook geen aangeleverde CD's en deze worden ook niet retour gestuurd. Maak daarom eerst een kopie van je CD voordat je deze naar ons verstuurt. Gooi ook nooit de originele bestanden van je computer in de prullenbak(verwijderen) als je deze misschien nog een keer wilt gebruiken.
  • Kan ik andere formaten bestellen dan die Jakerz op de website heeft staan?

    Ja dat kan uiteraard. Om voor jou het overzicht te behouden tonen we je slechts een beperkt deel van ons assortiment. Wil je liever een ander formaat, vraag dan een offerte aan.
  • Kan ik mijn drukwerk op een andere papiersoort laten drukken dan wat jullie op de website hebben staan?

    Ja, dat is ook mogelijk. Wanneer je jouw drukwerk op een andere papiersoort wilt laten drukken dan op de website wordt aangeboden, dan kun je een offerte aanvragen via de website met de gewenste specificaties of stuur een e-mail naar “offerte@jakerz.nl”. We reageren altijd heel snel (op werkdagen binnen 24 uur), maar wil je nog sneller antwoord? Bel dan tijdens kantooruren naar 085 - 77 33 444.
  • Tot hoe laat mag ik mijn bestanden aanleveren?

    De levertijden op de website gelden wanneer de betaling bij ons binnen is én wanneer je jouw bestanden vóór 10:00 aanlevert. Vanaf dat moment worden onze machines ingesteld en beginnen ze met drukken. Als je later bent dan 10:00, dan schuift de levertijd een dagje op. Je hoeft niet zelf uit te rekenen wanneer jouw producten binnen komen. Onze slimme website weet namelijk hoe laat jij bestelt en toont onderaan bij het vakje “levertijden” de datum dat het drukwerk bij jou in huis is. We proberen ten alle tijden ons aan de beloofde levertijd te houden! Mocht er iets toch iets mis gaan, dan doen we er ook alles aan om dit op te lossen op onze kosten.
  • Moet ik mezelf inloggen om een order te kunnen plaatsen?

    Wanneer je een bestelling wilt plaatsen, heeft Jakerz je gegevens nodig om je drukwerk naar het juiste afleveradres te versturen. We gebruiken deze gegevens alleen voor onze administratie en dit wordt niet gedeeld met derden of andere partijen!
  • Krijg ik een orderbevestiging als ik bestel?

    Ja natuurlijk krijg je bij ons direct een bevestiging van wat je besteld hebt. Kun je deze niet direct vinden, kijk dan voor de zekerheid in je ‘ongewenste mail’ of ‘spam’. In deze e-mail staat je ordernummer, ook wel bestelnummer genoemd, die je nodig hebt als je een vraag hebt over je bestelling. Aan de hand van dit nummer kunnen onze medewerkers direct meekijken in het systeem en het juiste antwoord geven op je vraag.
  • Kan ik mijn afleveradres later nog wijzigen?

    In sommige gevallen is het nog mogelijk om je afleveradres door ons te laten wijzigen. Zorg er in dat geval voor dat jouw nieuwe afleveradres al toegevoegd is in jouw adressen. Wanneer één, of meerdere orderregels binnen jouw bestelling één van de volgende statussen hebben, dan is het helaas niet meer mogelijk om het adres van jouw bestelling te wijzigen: Je order is geproduceerd, je order is verzonden, je order is afgeleverd of je order is geannuleerd. Wanneer één of meerdere orderregels de status 'Je order is in productie' hebben, kun je contact met ons opnemen. In sommige gevallen is het namelijk nog mogelijk om jouw verzendadres te wijzigen. In alle andere gevallen is het geen probleem om het verzendadres nog om te zetten. Bel ons direct. We veranderen het graag voor je. Voor meer informatie over de orderregelstatussen kun je hier terecht.
  • Kan ik een proef voorbeeld van een product krijgen?

    Helaas is het té kostbaar om een afwijkende bestelling voor slechts één exemplaar te maken (de kosten voor een flyer liggen rond de €15,-). Daarnaast heeft het weinig zin om slechts één exemplaar te drukken ter vergelijking. Omdat jouw proefexemplaar met een andere bestelling kan verschillen vanwege vele verschillende factoren. Bij full-colour combinatiedruk blijft er namelijk altijd een klein verschil bestaan tussen meerdere versies. Om je een indicatie te geven van hoe het drukwerk er uit komt te zien (snijlijnen, vouwlijnen etc) kun je bij ons een gratis digitale drukproef opvragen, voordat we over gaan tot produceren. Stuur in dat geval even een mailtje naar bestanden@Drukzo.nl met jouw vraag. Vergeet je bestelnummer niet te vermelden, zodat we direct weten waar het over gaat. Wanneer je nog niet helemaal zeker weet welke papiersoort je moet kiezen, kun je een mailtje sturen naar support@jakerz.nl. Geef even aan welke papiersoorten je zou willen ontvangen ter vergelijking. Dan stopt Robin ze voor jou in een envelop en stuurt ze zo snel mogelijk naar je op. Zo weet je zeker dat je de papiersoort bestelt die het beste bij jouw marketingcampagne past.
  • Hoe kan ik meer informatie krijgen over de verschillende papiersoorten?

    Vind je het lastig om te kiezen tussen de verschillende papiersoorten, dan ben je niet de enige. Daarom hebben we voor jou alle papiersoorten op een rijtje gezet. Zo kun je eenvoudig zelf kiezen welke papiersoort het beste bij jouw evenement, of marketingactie past. Kom je er nog steeds niet helemaal uit? Leg dan duidelijk aan één van onze ordermanagers uit waar je het voor wilt gebruiken en vraag om zijn of haar mening.
  • Welke producten kan ik bestellen bij Jakerz.nl?

    Om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken biedt Jakerz zoveel mogelijk producten aan. Zo vind jij altijd een product wat precies aansluit bij jouw marketingcampagne, actie, of evenement. Je vindt alle producten hier. Hier kun je met de razendsnelle filter super snel jouw product(en) vinden. Zie je het product wat jij nodig hebt er toch niet tussen staan? Dan kun je contact met ons opnemen, of het offerteformulier op onze website invullen.
  • Welke papiersoort moet ik kiezen?

    Met ruim 25 jaar ervaring in de drukwerkwereld weten we dat een aantal papiersoorten uitstekend zijn voor alle situaties. We kopen dus scherp in en kunnen enorm efficiënt meerdere bestellingen combineren om jou zo de laagste prijzen te kunnen bieden. Geen keuzestress én de laagste prijzen; wat wil je nog meer? Over onze meest gebruikte papiersoorten vind je hier uitleg. Zo kun je zelf kiezen wat de geschikte flyer voor jouw marketingactie is. Wel zo makkelijk! Een tip van Jan: Als je professioneel over wilt komen is het niet alleen belangrijk dat je een stevige papiersoort kiest. Ook je design speelt veel mee in de uitstraling van jouw flyer.
  • Waarom kan een brochure alleen per vier pagina's worden gedrukt en afgewerkt?

    De brochures die we op onze website aanbieden zijn 'geniet gebrocheerd' zoals dit met technische termen heet. Dat betekent dat de pagina's aan elkaar worden gehouden door middel van nietjes. Om te zorgen dat er geen bladzijden uitvallen, gebruiken we een formaat wat twee keer zo groot is als het uiteindelijke formaat van de brochure. Kies je bijvoorbeeld een A4 brochure met 8 pagina's, dan drukken wij twee A3 vellen (twee keer zo groot als A4) en vouwen deze dubbel. Wanneer je de pagina's gaat nummeren zal je zien dat je kunt nummeren van één tot en met acht. Elk A3 vel bestaat zo uit acht pagina's. Heb je niet genoeg paginavulling voor een viertal pagina's? Dan zijn daar natuurlijk altijd oplossingen voor te verzinnen: Zoek een sponsor die zijn advertentie tegen betaling in jouw brochure wil zetten, gebruik een extra inleidende pagina, laat één of meerdere pagina's wit, wees lekker creatief en maak nog een extra pagina in de stijl van jouw brochure.
  • Wat is er zo speciaal aan blue back posters?

    De naam zegt het natuurlijk al; de achterkant van de poster is blauw. De kleur blauw die gebruikt wordt op de bluebackposter is het beste om het volledige lichtpalet tegen te houden. Zo wordt doorschijnen met licht achter de posters verminderd, maar nog belangrijker; Wanneer de bluebackposters over een andere poster heen wordt geplakt zul je de poster erachter niet meer zien. Zo springt alleen jouw campagne in het oog. Maar dat is niet alles; de posters zijn speciaal gemaakt voor buitengebruik en hebben een veel betere (lijm)hechting dan normale posters door de grove structuur van de achterkant. Dit maakt de posters ideaal voor het beplakken van driehoeksborden, two-signs en billboards. Jouw politieke campagne kan niet beginnen voor je deze posters in huis hebt!
  • Wat is het verschil tussen de verschillende soorten roll-up banners?

    Het materiaal van de roll-up banners is altijd 510 grams brandwerend bisonyl. Het verschil zit hem echter in de casettes. In het selectieproces van de roll-up banners zie je direct dat het uiterlijk van de luxere variant een stuk aantrekkelijker is om ergens neer te zetten. Daarnaast valt ook op dat de budgetvariant twee voetjes heeft, de meest gekozen variant één en de luxe variant geen extra voetjes. Dit heeft te maken met het gewicht en de stevigheid van de banners. De budgetvariant is iets lichter en heeft daarom meer support nodig. Maar, geen zorgen; bij alle drie de banners ontvang je dezelfde mooie draagtas, helemaal GRATIS!
  • g/m2 ?

    Gram per vierkante meter. Dit duid op het gewicht en de dikte van het papier. Voorbeeld: briefpapier is meestal tussen de 80-120 g/m2 en visitekaarten zijn rond de 300 g/m2. Hoe hoger het getal, hoe dikker het papier.
  • Levertijd?

    De levertijd is de tijd, in werkdagen, vanaf ontvangst van uw betaling tot aan de aflevering van uw bestelling.

Levertijden

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Hoe moet ik mijn bestanden aanleveren?

    Bij Jakerz zit je niet gebonden aan templates waar je alleen jouw bedrijfsgegevens in mag plaatsen. Je kunt helemaal zelf jouw bestanden maken, die perfect aansluiten bij jouw doelgroep. Wanneer je de bestanden al gereed hebt kun je deze uploaden in stap drie van je winkelwagen. Heb je de bestanden nog niet helemaal gereed, of wil je om een andere reden de bestanden later aan (laten) leveren. Dan kun je kiezen voor 'Ik lever mijn bestanden later aan'. Binnen een half uur sturen we je dan een mailtje met alle informatie om jouw bestanden alsnog aan te leveren. Ook wanneer je vergeten bent bestanden op te sturen, ontvang je van ons een mail. Om altijd een perfect drukresultaat te kunnen garanderen doen wij altijd een GRATIS bestandscontrole. Natuurlijk wil jij een perfect drukresultaat behalen en wil je geen vertraging oplopen wanneer jouw bestanden niet door onze scherpe controle heen komen. Het is daarom handig dat je voordat je de bestanden gaat opmaken eens een kijkje neemt op onze pagina's met werktekeningen en opmaakvoorwaarden. Geen zorgen: als jouw bestanden niet helemaal aan de eisen voldoen nemen we direct contact met je op, zodat we in goed overleg kunnen beslissen wat we met jouw bestelling zullen doen. Houd je e-mail en telefoon dus goed in de gaten nadat je de bestelling hebt geplaatst!
  • Waaruit bestaat bij Jakerz de gratis bestandscontrole?

    Om te zorgen dat jij een perfect drukresultaat ontvangt, doen wij voor jou een gratis bestandscontrole van jouw bestanden. Wanneer jouw bestanden niet helemaal aan onze opmaakvoorwaarden voldoen, zullen we je adviseren om nieuwe bestanden aan te leveren om wel dat perfecte drukresultaat te krijgen wat jij verdient. Uiteraard is dit slechts een advies. Wanneer jij toch wilt dat de aangeleverde bestanden gedrukt worden, kun je ons een mailtje sturen en nemen we jouw bestanden zo snel mogelijk in productie. Houd na het plaatsen van jouw bestelling dus goed je mail in de gaten. Pas wanneer je van ons bevestiging krijgt wanneer de bestanden in productie zijn genomen weet je zeker dat alles aan onze opmaakvoorwaarden opmaakvoorwaarden voldoet. Kort samengevat controleren we jouw bestanden op de volgende punten: Het gebruik van RGB-kleuren, de aanwezigheid van afloop (bleed) en tekstmarge, het formaat van het bestand, de resolutie van onderdelen in jouw bestand. Natuurlijk zullen we het ook melden wanneer we twijfels hebben over andere onderdelen in jouw bestand. Dat valt alleen niet onder de standaard controle. Doe dus altijd zelf een laatste check ;-)
  • Wat is het aanleverformaat?

    Op dit formaat dienen de bestanden te worden aangeleverd. Voor een folder is dat bijvoorbeeld het ongevouwen formaat met een extra afloop en/of snijmarge rondom. Het aan te leveren formaat is te vinden in de detailomschrijving en in de werktekening bij elk product.
  • Wat is de afloop en/of snijmarge?

    Om er zeker van te zijn dat er na het snijden geen delen van uw ontwerp wegvallen, of witte randen ontstaan, moet het aan te leveren bestand aan alle zijden groter zijn dan het gekozen formaat. De afloop is al in het "aan te leveren formaat" opgenomen. Zorg ervoor dat je ontwerp gewoon doorloopt, dus geen wit kader rond het ontwerp plaatsen! Bij de meeste producten zoals folders, flyers, briefpapier, posters is de afloop 2mm rondom. Enveloppen en brochures hebben een afwijkende afloop. Voor de juiste afloop kunt u bij ieder product de werktekening downloaden. Daarnaast dienen alle zijden en vouwlijnen van het uiteindelijke formaat tenminste 5 mm vrij te zijn van teksten en andere belangrijke informatie.
  • Hoe weet ik of de resolutie van mijn digitale bestand hoog genoeg is?

    Professionele design programma’s hebben opties om te zien wat de resolutie van het bestand is. Wanneer het bestand op ware grootte in jouw design programma staat weergegeven vragen wij een resolutie van 300DPI*. Dit is de resolutie die nodig is om een haarscherp beeld te krijgen op jouw product. Bij grote producten zoals posters, spandoeken en roll-up banners wordt er van verder weg naar het product gekeken, dus zal een resolutie van 150DPI ruim voldoende zijn. Ga er echter niet blind vanuit dat de resolutie voldoende is wanneer de instellingen op 300DPI staan. Het kan zo zijn dat je afbeeldingen, logo’s of teksten in jouw ontwerp hebt gebruikt die oorspronkelijk van lagere kwaliteit zijn. Om dat te voorkomen adviseren we je altijd de oorspronkelijke bestanden te gebruiken en nooit afbeeldingen of logo’s van het internet te halen. Ook het gebruik van programma’s als Paint (pro) of Picasa zorgen ervoor dat bestanden worden omgezet naar 72DPI, waardoor je een lelijke waas om jouw logo of tekst zult zien. Je kunt het eenvoudigste zelf controleren of de resolutie aan jouw wensen voldoet door het bestand op 200% van zijn ware grootte in te zoomen. Voor visitekaartjes, pennen en andere producten welke je van dichtbij te zien krijgt kun je 600% aanhouden en voor banners, spandoeken en andere producten vanaf een meter kun je het bestand op 50% van de daadwerkelijke grootte controleren. Zie je geen verschil tussen broer en zus op de familiefoto? Dan zou dat een teken kunnen zijn dat de gebruikte foto niet scherp genoeg is :-) *DPI staat voor Dots Per Inch en geeft aan hoeveel pixels er in een inch (2,54cm) zitten. Wanneer wij een bestand twee keer zo groot maken, zal het aantal DPI halveren.
  • Wat is de resolutie?

    Alle afbeeldingen uitgedrukt in pixels moeten 300 DPI zijn. Bestanden met een resolutie van minder dan 300 DPI verliezen kwaliteit tijdens de druk. Als uw bestanden niet goed zijn aangeleverd Bestanden die niet conform onze aanleverspecificaties zijn aangeleverd worden indien mogelijk door onze DTP-afdeling aangepast. Dit geldt alleen voor kleine aanpassingen zoals omzetting van RGB naar CMYK, vergroten of verkleinen van bestanden of toevoeging van 2mm afsnede rondom. Dit kan mogelijk verschillen opleveren in het eindresultaat wat geen reden voor reclamatie kan zijn.
  • Wat is het verschil tussen CMYK, RGB en PMS?

    PMS (Pantone) wordt gebruikt door professionals. Voordeel: nagenoeg kleurgarantie. Nadeel: erg hoge kosten. Beeldschermkleuren zijn uit RGB opgebouwd. De kleuropbouw bij drukkleuren (CMYK) is anders, dus bij het overzetten kan er kleurverschil ontstaan. CMYK; De drukpers gebruikt deze kleuropbouw. Wanneer je jouw bestanden in CMYK aanlevert is de kans op kleurverschil dus een stuk kleiner dan wanneer het uit RGB kleuren is opgebouwd. Helaas kun je dit niet bij alle programma’s instellen. Maar, geen zorgen! Wanneer we zien dat de kleuren teveel afwijken stellen we je eerst nog even op de hoogte, voordat we tot drukken over gaan.
  • Zijn er druk kleuren die ik beter niet kan gebruiken in mijn ontwerp?

    Hoe hard we ook ons best doen, om jouw kleuren er precies zo uit te laten zien als jij het wilt, er zijn een aantal kleuren waarbij de kans op kleurafwijking een stuk groter is dan bij andere kleuren. Vooral bij oranje en paarsblauwe kleuren is de kans iets groter dat de kleur in het ontwerp niet exact overeen komt met de kleur op jouw drukwerk. Dit zijn kleuren die lastig te mixen zijn door onze drukpers. Daarnaast is er een aantal kleuren die er blauw uitzien op je scherm, maar waar het deel Magenta in de kleuropbouw bijna net zo hoog is als de kleur Cyaan. Bij drukken zal dit er dus altijd iets meer paars uitkomen dan je op je beeldscherm ziet. Kun je het zelf niet controleren, of twijfel je? Stuur je bestanden en jouw specifieke vraag dan even naar mailen. We geven jou graag advies om te zorgen dat jouw drukwerk precies is zoals jij wilt.
  • Kunnen jullie mijn ontwerp of design maken?

    Helaas hebben wij niet de capaciteit om jouw design te maken. Natuurlijk willen we je niet dwingen om via dure templates bij de concurrent veel te dure producten aan te schaffen, waar het halve land al gebruik van maakt. Wanneer we je kunnen helpen door alleen een logo of tekst te plaatsen in jouw ontwerp, dan doen we dit graag voor je. Houd dan echter wel rekening met een iets langere verwerkingstijd. Om verdere vertraging in de levering te voorkomen is het zeer belangrijk dat je bij ons zo exact mogelijk de positie, het font (lettertype) en de tekstgrootte aangeeft van het logo of de tekst. Dit kun je het beste begeleiden met een foto waarop je duidelijk laat zien hoe het er volgens jou uit moet komen te zien. Teken bij een briefpapiertje bijvoorbeeld precies de positie van je logo. Liefst begeleid met het aantal millimeters tot de rand. Is jouw ontwerpklus ingewikkelder, dan kunnen we je helaas niet direct helpen. Maar, we hebben wel een aantal tips voor je om te zorgen dat jij het drukwerk krijgt om jouw promotie een succes te maken: Nederland zit vol met grafische mensen en designers. We zijn een creatief volk, dat is duidelijk. Waarschijnlijk heb je iemand in jouw omgeving die je voor weinig kan helpen met het maken van jouw unieke design. Heb je iets meer tijd, dan kun je zelf eens proberen of je aan de hand van tutorial video's (Youtube staat er vol mee) een mooi design kunt maken Er bestaan veel basisprogramma's waarin je een design kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Office Word, Excel, Powerpoint of Publisher. Zolang je aan onze opmaakvoorwaarden kunt voldoen, zullen wij zorgen voor een perfect drukresultaat. Belangrijk hierbij is dat het bestand de juiste verhoudingen heeft en dat je deze in PDF opslaat. Natuurlijk kun je ook een designer inhuren. Je bent voor de meeste klussen al voor minder dan €50,- klaar en hebt een verbluffend mooi en uniek resultaat.
  • Waarom zijn mijn digitale drukbestanden afgekeurd?

    Het is mogelijk dat je bestanden niet voldoen aan onze opmaak voorwaarden. Je kunt zelf controleren of je bestanden hieraan voldoen. Kijk hier voor de werktekeningen en aanleverspecificaties. Wanneer je twijfelt of je bestanden aan de aanlevereisen voldoen, dan kun je altijd contact opnemen per mail “aanleveren@jakerz.nl” of bellen naar 085 - 77 33 444.
  • Welke software moet ik gebruiken voor het maken van digitale bestanden?

    Er zijn een aantal programma’s waar je een perfect drukresultaat mee bereikt en een aantal programma’s waarmee dat naar ons idee iets minder goed lukt. Kort samengevat zien wij het liefst een PDF bestand gegenereerd vanuit Adobe indesign, of Adobe Illustrator. Kijk op de pagina’s met opmaakvoorwaarden en werktekeningen werktekeningen voor meer informatie over het opmaken van je bestanden.
  • Waarom zien de kleuren van mijn beeldscherm er anders uit dan het gedrukte bestand?

    Meestal valt er geen verschil te zien, maar soms zitten er kleine verschillen in kleur tussen de aangeleverde bestanden en het uiteindelijke product. Doordat je computer een andere kleurenopbouw (RGB) gebruikt dan een drukpers (CMYK), kan het voorkomen dat je bestanden er net anders uit komen te zien. Als je meer informatie wilt over deze kleurverschillen en wat je hieraan moet doen, neem dan een kijkje op ons blog en dit artikel over kleurverschillen RGB, CMYK en PMS. Wil je weten wat voor invloed dat heeft op jouw producten, of wil je meer informatie, dan vertellen we je dit graag. Neem gewoon even contact op per mail “aanleveren@jakerz.nl” of bellen naar 085 - 77 33 444.
  • Wat is CMYK ?

    Kleurensysteem, bedoeld om met zo min mogelijk kleuren 'alle kleuren' te kunnen weergeven. Cyaan, Magenta, Yellow en Zwart zijn drukkleuren. CMYK wordt uitsluitend gebruikt voor drukwerk. In tegenstelling tot RGB, dat uitsluitend voor weergave op een beeldscherm gebruikt wordt.
  • Wat is een Pantone kleur of PMS?

    Pantone kleur, ook wel PMS genoemd, staat voor een professionele kleurenbenadering. Dit zijn vaste kleurcodes die overal op de wereld het zelfde zijn. Door deze kleurcode te gebruiken zijn de kleuren, in bijvoorbeeld een logo, altijd precies het zelfde zonder ook maar enig kleurverschil. Wil jij ook je producten in 1, 2, of 3 pantone kleuren? Dan kan je dit bestellen via de website en als je er vragen over hebt, kun je altijd even mailen naar support@jakerz.nl of bellen 085 - 77 33 444.
  • Waarom kan ik de bovenste 11 mm van een envelop niet bedrukken?

    De 11mm die niet bedrukt kan worden noemen wij 'grijperwit', genoemd naar de grijper van de machine die de enveloppen beetpakt. Als jouw perfecte design in de problemen komt doordat je een gedeelte van de envelop nu niet meer kunt bedrukken, kun je dit bij ons aangeven. We kunnen de machine namelijk zo instellen dat de enveloppen aan de linker-, of rechterkant worden gegrepen. En dat beetje extra moeite doen we natuurlijk graag voor je. Helaas kunnen we de enveloppen niet aan de onderkant beetpakken, maar we hopen natuurlijk dat het helemaal niet nodig is om de standaarden te wijzigen. We zijn er namelijk van overtuigd dat jouw enveloppen er ook prachtig uit kunnen komen te zien wanneer de bovenste 11 mm wit is. Voor onbedrukte gekleurde enveloppen kun je terecht bij onze gekleurde enveloppen in acht formaten en acht verschillende kleuren.
  • Kan ik zien of mijn bestanden goed zijn ontvangen?

    In jouw bestelgeschiedenis kun je per bestelling zien wat de status is van de gehele bestelling. Ook kun je per product zien wat de status is door op het bestelnummer van de bestelling te klikken. Elke status heeft een andere betekenis. Meer hierover vind je op onze pagina over orderregelstatussen.
  • Tot hoe laat mag ik mijn digitale drukbestanden aanleveren?

    De levertijden op de website gelden wanneer de betaling bij ons binnen is én wanneer jouw correcte bestanden vóór 09:30 uur in ons bezit zijn. Vanaf dat moment worden onze machines ingesteld en beginnen we met produceren. Als je later bent dan 09:30 uur, dan schuift de levertijd helaas een dagje op. Je hoeft niet zelf uit te rekenen wanneer jouw producten binnen komen. Onze slimme website weet namelijk hoe laat jij bestelt en toont direct de datum dat het drukwerk bij jou in huis is. Wil je het drukwerk sneller in huis? Tegen een kleine meerprijs is het vaak nog mogelijk om jouw bestelling te versnellen.
  • Wat is een gesloten- of een open-bestand?

    Een gesloten bestand is een bestand waarin geen onverwachte dingen meer kunnen gebeuren, zoals tekstverschuivingen, en die in principe direct verwerkt kunnen worden voor drukwerk. Gesloten bestanden zijn TIFF, JPG en PDF bestanden. De bestanden zien er namelijk hetzelfde uit, ongeacht op welke computer ze geopend worden. We spreken van open bestanden als het bestand eerst nog moet worden geopend in het originele programma om er vervolgens een voor drukwerk geschikt gesloten bestand van te maken. Open bestanden zijn bijvoorbeeld QuarkXpress, InDesign, Microsoft Word en PowerPoint documenten. Als deze bestanden in hun originele programma worden geopend op een andere computer dan waarop het is gemaakt, is er een risico dat er kleine verschuivingen in tekst of afbeelding plaatsvinden. Als je dus een open bestand hebt aangeleverd stuurt Jakerz je eerst nog een proef van het gesloten pdf bestand toe. Jakerz kan de volgende open bestandsformaten verwerken: QuarkXPress (vanaf versie 7.0) Adobe Illustrator (t/m versie CS5) Adobe Photoshop (t/m versie CS5) Adobe InDesign (t/m versie CS5) Voor het omzetten van de bestanden en het sturen van de proef brengt Jakerz kosten in rekening, ook loopt je order daardoor iets vertraging op. Let op! Andere pakketten worden door Jakerz! NIET ondersteund. Dus GEEN CorelDraw, Pagemaker, Microsoft Excel of Microsoft Publisher, etc. Vaak is het wel mogelijk vanuit deze pakketten een drukklare PDF te maken die kan worden verwerkt, maar die kunnen onverwachte resultaten geven die door Jakerz niet te voorzien zijn.
  • Wat wordt er bedoeld met het eindformaat?

    Dit is het formaat van het product ná het snijden en nabewerken. Voor een folder is dit het gevouwen formaat. Bijvoorbeeld: voor een A4 folder, 1-slag gevouwen, is het eindformaat 148 x 210 mm.
  • Kan ik mijn bestanden ook mailen naar Jakerz?

    Ja hoor, je kunt je bestanden ook per mail naar ons toesturen. Bij de laatste stap van je bestelling (stap 7) is daarvoor een link die je kunt aanklikken, zodat direct ook het ordernummer in de onderwerpregel wordt vermeld. Het mailadres waar je je drukgeschikte bestanden naar toe kunt versturen is aanleveren@jakerz.nl. Jakerz kan e-mails met bestanden tot 20 Mb ontvangen. Om te voorkomen dat bestanden tijdens het verzenden via verschillende servers 'beschadigd' raken moet je ze altijd even inpakken tot ZIP of STUF bestand. Gebruik beslist geen ander compressie-formaat.
  • Wat is de maximale bestandsgrootte voor het versturen van digitale drukbestanden?

    Maak je gebruik van bestanden uploaden bij je bestelling: maximaal 100 Mb per bestand. Maak je gebruik van bestanden versturen per email: maximaal 20 Mb per mail. Kun je zelf geen mails van 20 Mb versturen? Dan kun je de bestanden ook versturen via jakers.wetransfer, maximaal 2 Gb. Vermeld bij het versturen van je bestanden altijd het ordernummer!
  • Kan ik ook een usb stick opsturen?

    Natuurlijk is het ook mogelijk om je bestanden gewoon per post aan te leveren. Dat moet dan wel op een CD, want we sturen het niet retour. Verstuur je CD wel op tijd, want als deze niet op tijd binnen is heeft dat gevolgen voor de leverdatum van je drukwerk. Je begrijpt dat Jakerz! niet verantwoordelijk is voor eventuele vertragingen van de postbezorging. Als je de bestanden op een usb-stick hebt kun je ze beter komen brengen. Wij zetten ze dan over op de computer en je kunt je usb-stick direct weer meenemen. Van floppy's, ZIP- en MO-drives kunnen wij geen bestanden afhalen. Het postadres van Jakerz is: Jakerz.nl Zutphenstraat 26 7575 EJ OLDENZAAL
  • Kan ik ook bij Jakerz! op het bedrijf komen met de bestanden?

    Zeker wel, je bent altijd welkom bij Jakerz. Net zo goed als dat je je drukwerk kunt komen halen, kun je ook je bestanden komen brengen. Voor een routebeschrijving kun je terecht op de pagina Contact en route. Het adres voor het afleveren van je bestanden op CD of USB-stick: Jakerz.nl Zutphenstraat 26 7575 EJ OLDENZAAL
  • Wat zijn verwerkbare bestandstypen?

    Je bent als klant zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de bestanden die je aan­le­vert. Lees daarom vóór het druk gereed maken van je document de instructies. Die geven aan waar bestanden aan moeten voldoen om een voorspelbaar drukresultaat te krijgen. Voor het beste resultaat: lever een druk gereed PDF aan! Let op! PDF bestanden die RGB, shading objects, coloured paterns of NChannels bevatten zijn geen drukgeschikte bestanden en geven een onvoorspelbaar resultaat. Bevat een PDF voorgaande zaken dan kan er geen beroep gedaan worden op een overdrukgarantie.
  • Wat houd de checklist in voor het aanleveren van digitale bestanden?

    Als je dan zo ver bent dat je bestanden gaat aanleveren, loop dan voordat je dat doet nog even deze checklist door. 1. Bij het verzamelen zijn alle gebruikte fonts en afbeeldingen meeverzameld. 2. RGB afbeeldingen zijn allemaal omgezet naar CMYK. 3. De gebruikte resolutie is 300 dpi 4. In Illustrator zijn alle lettertypen omgezet naar lettercontouren. 5. Tekst en/of logo's staan minimaal 3 mm van de documentranden af. 6. De afloop van het document is 2 mm, of 3 mm bij brochures. 7. De inktbezetting in het document is nergens groter dan 300%. 8. Steunkleuren zijn allemaal omgezet naar CMYK. 9. Er zijn geen eenduidige kleurbenamingen gebruikt. Let op! Wanneer in aangeleverde bestanden fouten zitten, is dat voor Jakerz NOOIT een reden voor een gratis herdruk.
  • Wat is RGB?

    Kleurensysteem, uitsluitend bedoeld voor weergave op een beeldscherm, opgebouwd uit rood, groen en blauw. Je dient je bestanden dus niet aan te leveren in RGB. Om kleuren voor full-colour drukwerk te kunnen verwerken zijn bestanden nodig die zijn opgemaakt in CMYK. Aangeleverde bestanden in RGB worden automatisch omgezet naar CMYK. Dit kan echter kleurverschillen opleveren.
  • Wat is de veilige marge?

    Veilige marge is een term die we gebruiken om aan te geven dat alles in je ontwerp wat binnen die marge is geplaatst geen risico loopt om door eventuele snij-afwijkingen op de een of andere manier niet goed te worden weergegeven. Bijvoorbeeld: - Bij een afbeelding waarin een gezicht buiten de veilige marge valt, loop je het risico dat een stukje van het gezicht wegvalt. - Bij een tekst waarbij een deel van die tekst buiten de veilige marge valt loop je het risico dat een stukje van de tekst wegvalt, zoals de staart van een j of g aan de onderkant van een pagina. - Bij een vlak dat aan weerszijden iets buiten de marge valt loop je het risico dat de overgebleven ruimte links en rechts ongelijk is. Blijf je binnen de veilige marge, dan is een kleine afwijking in links en rechts veel minder opvallend.
  • Ik wil een brochure maken, moet ik bij de opmaak hiervan nog ergens rekening mee houden?

    Brochures bestaan uit meerdere pagina's. Om er voor te zorgen dat in je drukwerk de juiste pagina op de juiste plaats terecht komt, is het belangrijk dat je de pagina's NOOIT voorziet van een eigen inslagschema. Jakerz maakt gebruikt van specialistische software voor het maken van inslagschema's. Eigen inslagschema's moeten eerst weer in de goede volgorde gezet worden voordat deze verwerkt kunnen worden. Maak de pagina's op zoals het voorbeeld links, maar zorg bij het maken van een PDF dat de optie spreads niet is aangevinkt. Bij wat dikkere brochures is het verstandig een afloop van 3 mm aan te houden, in plaats van de 2 mm die voor ander drukwerk voldoende is. Door de dikte die de brochure krijgt vanwege het aantal pagina's steken de binnenste pagina's van de brochure iets meer uit dan de buitenste. Dat verloop neem toe naarmate de brochure uit meer pagina's bestaat. Een afloop van 3mm voorkomt dat een pagina te weinig afloop heeft en er bij het snijden een wit randje zichtbaar is. Zet daarom ook de tekst en paginanummers zeker 5 mm binnen de rand van het documentformaat.
  • Wat is overdruk?

    Nee, overdruk heeft niets te maken met het over drukken van je drukwerk. Overdruk is een term die wordt gebruikt als een kleur over een andere kleur wordt gedrukt. Je kunt daar zelf leuke grafische effecten mee maken in je ontwerp, maar meestal wordt overdruk toegepast om zwarte letters over het kleurvlak of de afbeelding onder die letters te drukken, Zodat er geen risico is dat randje naast de letters zichtbaar is door ze uit te sparen in het onderliggende beeld. Je kunt in opmaakprogramma's als Adobe Illustrator en Quark XPress aangeven dat een tekstje (of ander object) overdruk moet hebben. Let wel op dat je witte teksten nooit op overdruk zet, dat betekent simpelweg dat de teksten niet zichtbaar zijn in je drukwerk. Je kunt overdruk-instellingen controleren in Adobe InDesign of Acrobat, door de optie 'Overdrukvoorbeeld' te activeren.
  • Als ik eigen kleuren toevoeg aan een document, hoe kan ik die dan het beste noemen?

    Gebruik bij het aanmaken van kleuren bij voorkeur de naam van de inktverdeling (bijvoorbeeld C=0 M=100 Y=100 K=0 in plaats van ROOD of NIEUWE KLEUR). Dan loop je niet het risico dat na het verzamelen van ver­schil­len­de drukorders op één drukvel je order in de kleur ROOD van een andere klant wordt gedrukt met mogelijk andere CMYK waarden.
  • Moet ik mijn document opmaken in RGB of CMYK?

    Als je specifiek opmaakt voor printen, dat is over het algemeen bij kleine oplage of SPOED, dan kun je gewoon opmaken in RGB. Op de printer worden de kleuren dan wel omgezet naar CMYK, maar omdat een print een groter kleurbereik heeft dan drukwerk krijg je dan wat rijkere kleuren. De kleuren zullen vanwege de omzetting altijd wel afwijken van de RGB kleuren, dus wil je zelf maximaal controle houden over de kleuromzetting, maak dan op in CMYK. Voor drukwerk is het altijd beter direct op te maken in CMYK. Let er daarbij op dat ook de afbeeldingen die je in je ontwerp gebruikt CMYK zijn.
  • Kan ik dezelfde kleuren gebruiken voor al mijn drukwerk?

    Dat kan wel, maar houdt er dan rekening mee dat ze niet op al je drukwerk hetzelfde overkomen. Inkt op gesatineerd (glad) papier is voller en kleurrijker dan dezelfde inkt op offset (mat) papier, dan zijn de kleuren wat doffer. Dit kleurverschil ligt niet aan het drukken maar aan de eigenschappen van het papier. Hoewel er altijd een verschil waarneembaar zal zijn kun je wel, door je kleuren zorgvuldig te kiezen en eventueel iets aan te passen, dat verschil beperkt houden. Met de Pantone kleurenwaaiers kun je de kleuren op glad en mat papier goed vergelijken.
  • Wat is het verschil tussen zwart en heel diepzwart?

    Zwart is 100% zwart (K). Diepzwart is een intenser zwart, opgebouwd uit 30% cyaan en 100% zwart. Gebruik in een ontwerp voor printwerk géén diepzwart, dan is 100% zwart weer beter.
  • Wat is inktbezetting?

    Inktbezetting is de hoeveelheid inkt die wordt gebruikt voor het drukken van een bepaalde kleur. Als alle 4 drukkleuren Cyaan, Magenta, Yellow en Black(K) vol worden gebruikt, dan is dat 4 x 100% ofwel 400% inktbezetting. Maar voor een goed drukresultaat is het belangrijk dat het percentage niet boven de 300% komt, en daar kun je in je ontwerp al rekening mee houden. Risico op een te hoge inktbezetting loop je alleen bij hele donkere kleuren, zoals superzwart. Gebruik voor volle diep zwarte kleur dus geen C=100%, M=100%, Y=100%, K=100% (=400%), maar bijvoorbeeld C=30%, M=0%, Y=0%, K=100% (zie ook "Wat is het verschil tussen zwart en diepzwart".
  • Krijg ik een digitale kleurechte proef van wat er gedrukt gaat worden?

    Nee, niet standaard. De bestanden worden gedrukt zoals ze zijn aangeleverd. Maar wanneer er door Jakerz op jouw verzoek wijzigingen in het bestand worden aangebracht, krijg je wél een digitale proef. je order staat dan in de wacht tot je akkoord gegeven hebt op de proef. Je kunt ook zelf vragen om een digitale proef. Aan een digitale proef zijn wel kosten verbonden.
  • Ik wil een drukproef, voordat er gedrukt gaat worden, kan dat?

    Voor het maken van een drukproef zijn dezelfde handelingen nodig als bij het maken van de normale druk. De kosten van een drukproef zijn dan ook hetzelfde als het laagst te bestellen aantal van het drukwerk dat je wilt hebben. Bijvoorbeeld, als je een drukproef van A6 flyers dik wilt hebben, dan is dat de kostprijs van 1.250 A6 flyers dik. Een drukproef loopt in de normale orderstroom mee. Houdt daarom bij het bestellen rekening met een langere doorlooptijd. Houdt er ook rekening mee dat tussen de verschillende drukgangen kleine kleurverschillen kunnen bestaan. Ook is er tegen meerprijs de mogelijkheid vooraf een Printproef toegestuurd te krijgen. Deze geeft een behoorlijke indruk van de kleuren, maar wijkt altijd af van het uiteindelijk gedrukte resultaat. Wel kun je op deze proef zien of bijvoorbeeld een tekstje te klein of op een andere manier minder leesbaar is, en of zich problemen voordoen met transparantie en schaduwen. klik hier voor meer informatie over Printproeven en andere mogelijkheden voor extra bestandscontrole.
  • Wat is de minimale resolutie voor afbeeldingen?

    Om voldoende detail en scherpte in een foto te houden is voor druk- en printwerk een minimale resolutie nodig van 150 'dots per inch' (dpi). Naarmate dat aantal toeneemt, neemt ook de scherpte van de foto toe. Tot 300 dpi, daarboven is het verschil bij normaal drukwerk niet meer waarneembaar. Bovendien worden dan de bestanden die je aanlevert voor je drukwerk onnodig groot. Het beste resultaat krijg je dus met beeldmateriaal op 300 dpi.
  • Hoe klein kan een lettergrootte zijn zodat het in drukwerk nog leesbaar is?

    Als een tekst is gerasterd, omdat het een bepaalde kleur of grijswaarde heeft, dan gaat dat ten koste van de leesbaarheid. Hoe lichter de kleur, hoe erger dat wordt. Ga voor een gerasterde tekst niet kleiner dan een lettergrootte van 6 punten(pt), en zorg er voor dat de letter altijd goed contrast heeft met de achtergrond. Is de tekst zwart, dan kan lettergrootte 5 nog wel. Gebruik je teksten diapositief, dus licht in een donkerder achtergrond, dan komt het de leesbaarheid ten goede als je een iets groter en zeker niet te dun lettertje gebruikt. Maak in elk geval altijd zelf ook een printje om de leesbaarheid van tekst te controleren en laat bij twijfel een proefje maken. En vergis je niet, vaak bekijk je je ontwerp op het beeldscherm groter dan het uiteindelijk wordt, want dat werkt nu eenmaal een stuk prettiger. Maar neem nou een visitekaartje, dat is 'in het echt' maar 8,5 x 5,5 centimeter, dus wat je op je beeldscherm ziet is nooit een garantie voor het drukresultaat.

Spoedlevering

  • Hoe gaat het bestelproces?

    Uitleg
  • Wat is de reden dat ik spoedkosten betaal om mijn drukwerk sneller in huis te hebben?

    Wij combineren veel bestellingen met elkaar op één groot drukvel. Dit zorgt voor minder afval, dus een goed milieu én zorgt ervoor dat we jou de laagste prijzen kunnen bieden. Wanneer wij kunnen kiezen op welke dag we jouw bestelling inplannen om geproduceerd te worden kunnen we deze vellen veel efficiënter indelen. Dit voorkomt verspilling en resulteert in enorme lage prijzen. Gun je ons de tijd? Dan vragen we helemaal niets extra's en krijg jij het drukwerk tegen de laagste prijzen van Nederland. Wil je het drukwerk tóch iets sneller in huis hebben, dan zullen wij de persen eerder starten en vragen we daar in ruil een kleine bijdrage voor.
  • Ik heb meerdere orderregels, waarom betaal ik voor elke order regel spoedkosten?

    In de vraag 'Waarom betaal ik spoedkosten om mijn drukwerk sneller in huis te hebben?' leggen we uit wat de reden is dat we jou om een extra bijdrage vragen wanneer je het drukwerk iets eerder in huis wilt hebben. Deze kosten zijn gebaseerd op de extra kosten die wij per jaar maken gedeeld door het aantal bestelling dat gemiddeld genomen met een snellere levertijd wordt besteld. Het maakt voor onze kosten dus bijna niet uit of jij twee orderregels met een snellere levertijd plaatst, of dat jij er één plaatst. Natuurlijk snappen we dat het voor jou erg onwenselijk is om zoveel extra kosten te betalen. Is dit het geval bij meer dan drie orderregels? Neem dan even contact met ons op. Samen kunnen we zeker een mooie regeling treffen!
  • Hoe kan ik Jakerz bereiken?

    De antwoorden op de meest voorkomende vragen kunt je eenvoudig hier op de website vinden. Wij raden je dan ook aan om algemene vragen over het gebruik van op de website, het aanleveren van bestanden of gebruikte vaktermen eerst hierboven in te typen. Heeft u op deze site geen antwoord op uw vraag kunnen vinden of heeft u een specifieke vraag over bijvoorbeeld uw lopende bestelling? Mail ons op support@jakerz.nl of bel ons op telefoonnummer 085 - 77 33 444 op werkdagen tussen 8:00 en 19:00 uur.